Hrozby

Z Svět Dračáku
Verze z 12. 12. 2020, 20:44, kterou vytvořil Markyparky (diskuse | příspěvky) (Tahy prostředí)
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání

Hrozby jsou nástrojem, jak si udržet přehled ve své přípravě. Každá věc, která nějakým způsobem ovlivňuje hrdiny ve tvém herním světě je hrozba.

Nejzřejmější hrozby jsou nepřátelé postav - černokněžníci, upíři, bazilišci. Hrozbami ale mohou být i neutrální nebo dokonce přátelské cizí postavy - knížata a vladykové, moudré sovy a vznešení pegasové, dobrácké, ale zmatené poletuchy. Hrozbou je taktéž prostředí hry - zrádné bažiny, podzemí plné pastí, nestabilní chodby v opuštěném dole nebo prokleté chrámy. A nakonec jako na hrozby můžeme pohlížet i na pomocníky hrdinů, zejména pokud získají svobodnou vůli.

V této časti pravidel ti představíme, jak si hrozby nejlépe zaznamenávat, jaké mají vlastnosti a jak tyto vlastnosti používat ve hře, aby ti byly oporou, inspirací.

Jméno

Každou hrozbu je dobré si pojmenovat. Někdy je to prosté jméno cizí postavy (např.: kapitán Petronius nebo klan Rudé ruky), někdy může být zabarvené a částečně hrozbu popisovat (např.: ledové pláně nebo marnivý bazilišek).

Impulz

Každá hrozba má nějakou motivaci, cíle, je něčím hnána kupředu nebo nějakým způsobem reaguje a působí na věci kolem sebe. To vyjadřuje její impulz. Impulz je nejlepší si zapsat jako krátkou větu či slovní spojení, které ti připomene, co je vlastně tahle hrozba zač. Když budeš hrát nějaký tah (ať už obecný tah PJ, tah hrozby nebo nestvůry), podívej se vždy na impulz a využij ho k popisu toho, jak tah v příběhu vypadá.

Druh

Zařaď hrozbu do jedné z následujících kategorií. Každá z kategorií ti následně nabídne jiné tahy odpovídající dané hrozbě a nabídne ti jiné impulzy jako inspiraci:

  • Vládci
  • Samotáři
  • Smečky
  • Prostředí
  • Strasti
  • Prostředky

Tahy

U každého druhu hrozby máš uvedený seznam tahů, které můžeš použít, pokud je hrozba na scéně. Pro přehlednost jsou roztříděny podle situací, ve kterých se hodí, ale můžeš je použít i jinak, zejména pokud jde o tvrdý tah a situace v příběhu se má nenávratně změnit.

Vládci

Vládci jsou zpravidla významné cizí postavy a nestvůry, které jen krajních případech vystupují v příběhu přímo. Většinou jednají prostřednictvím svých služebníků a poskoků, osobně pouze pokud se sami rozhodnou poskytnout audienci, nebo naopak jsou zahnáni do kouta. Jejich hrozba pro tebe zapisuje nejen samotnou jejich osobu, ale právě i jednání těch, kteří vládcům slouží.

Tahy vládců

V boji:

  • Obklíčím, oblehnu někoho, zaženu někoho do rohu
  • Udeřím přímo, veškerými svými silami
  • Udeřím obezřetně, ponechám si rezervy.
  • Zajmu někoho, jako rukojmí či abych získal informace.
  • Provedu exemplární úder.

Při vyjednávání:

  • Ukážu disciplínu mezi svými následovníky.
  • Nabídnu vyjednávání, pokud se mi pokloníš, slíbíš věrnost, poslušnost.
  • Vznesu nárok na místo, postavení, předmět.
  • Přeplatím tvé spojence.

Příklady vládců a jejich impulzů

  • Upír (a jeho nemrtví): Krmím se hrůzou a krví poddaných
  • Královna obřích termitů: Požíráme a množíme se
  • Hamižný rychtář (a jeho pohůnci): Hromadím majetek a poklady
  • Kapitán hlídky (a jeho posádka): Prosazuji právo za každou cenu.
  • Nekromant (a jeho nemrtví): Šířím zkázu, smrt, beznaděj.

Samotáři

Samotáři jsou také významné cizí postavy a nestvůry, ale jednající sami za sebe, nebo žijící v malých skupinách o jednotkách členů. Bývá pro ně typické, že jsou to bytosti s jedinečnou osobností či zvláštností, která ovlivňuje jejich jednání a chování.

Tahy samotářů:

Zjišťování informací

  • Ukážu ti své pravé já.
  • Ukážu ti svět, který mne stvořil, ve kterém žiju.

Boj

  • Udeřím ze zálohy, z úkrytu, lstí
  • Udeřím přímo, bez varování a hrozeb

Vyjednávání

  • Nabídnu nezvyklou službu za nezvyklou platbu.
  • Provokuji, vysmívám se, urazím něco či někoho.
  • Vyhrožuji, přímo nebo v náznacích.

Jiné

  • Ukradnu něco, odnesu do svého domova, doupěte.
  • Obsadím nějaké místo, nastěhuji se někam.
  • Znesvětím, rozbiji, otrávím něco.
  • Zkřížím někomu cestu, otočím život na ruby.

Příklady samotářů a jejich impulzů

  • Čarodějka: Manipuluji lidmi z okolních vesnic.
  • Šílený mág: Chci dosáhnout mistrovství v ovládání kouzel za každou cenu.
  • Uprchlý homunkulus: Snažím se (neúspěšně) být člověkem.
  • Vlkodlak: Baví mě hra na lovce a kořist.
  • Drak: Sbírám poklady a žeru mladé panny.
  • Starý zlobr: Chci na stará kolena klid a pohodu.

Smečky

Větší skupiny bezejmenných tvorů znázorňujeme v pravidlech jako smečky. Zpravidla nemají vůbec žádného velitele nebo nebo jejich velitel nemá mocenské ambice jako Vládce, ale vede svou skupinu za přízemními cíli.

Tahy smeček

V boji:

  • Pálíme a rabujeme, ničíme a loupíme.
  • Vedeme koordinovaný útok s jasným cílem.

Zjišťování informací:

  • Šíříme příběhy, legendy, drby, fámy, pomluvy

Při vyjednávání:

  • Dožadujeme se uznání, respektu.
  • Autority respektujeme "aby se neřeklo" nebo vůbec.
  • Přijmeme tě mezi sebe, ukážeš-li, že jsi jeden z nás.

Další:

  • Ukážeme sounáležitost, solidaritu mezi svými, sílu v jednotě.

Příklady smeček a jejich impulzů

  • Vlci: Lovíme spolu slabé kusy.
  • Kostlivci: Strážíme naše hrobky.
  • Skřeti: Bereme si, co zrovna potřebujeme.
  • Enti: Chráníme hvozd.

Prostředí

Pramení-li nebezpečí z neživého prostředí, například nebezpečné přírody, podzemí plné pastí a nástrah nebo divoké magie, je vhodné znázornit jej jako hrozbu. Její impulz pak bude popisovat, jakým způsobem hrozba působí na ty, kdo prostředím prochází.

Tahy prostředí

  • Odhal někoho, něco někomu, všem.
  • Ukryj někoho, něco před někým, před všemi.
  • Zataras přímou cestu, nabídni okliku.
  • Otevři cestu, s háčkem nebo bez.
  • Doveď, přenes někoho někam.
  • Nabídni někomu skrýš, úkryt, převahu.
  • Přiveď někoho do rány, do léčky, do pasti.
  • Nabídni průvodce, strážce.
  • Přiměj spotřebovat zásoby.

Příklady prostředí a jejich impulzů

  • Bažiny: Stahuji pod hladinu, pohlcuji
  • Tržiště: Obírám, okrádám, ožebračuji.
  • Sopka: Spaluji, zasypávám a chci vybuchnout
  • Bludiště: Matu, zrazuji, klamu.