Tahy

Z Svět Dračáku
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání

Tahy

Už víme, že Svět Dračáku má specifickou dynamiku střídání se PJ a hráčů.

Po většinu času jsou na tahu hráči. Oni vypráví, co se děje a ty jako PJ jim jen pomáháš s vyhodnocováním jejich tahů a doplňuješ jim informace a popisy, které jako hráči sami neznají. Čas od času se ovšem dostaneš na tah ty. Když jsi jako PJ na tahu, vyber si jeden z mnoha tahů, které máš ve hře k dispozici a zahraj ho. Neříkej však při tom jmenovitě, jaký tah hraješ, místo toho jim popiš událost v příběhu, která mu nejvíce odpovídá.

Ve pravidlech máš k dispozici krátký seznam vlastních tahů. Můžeš je hrát jako měkké, nebo jako tvrdé. - Měkké tahy ve hře oznamují budoucí nebezpečí. Hraješ-li měkký tah, situace eskaluje, napětí stoupá, ale hrdinové v zásadě mají možnost nějak zasáhnout, reagovat, jsou stále ještě pány osudu. - Tvrdé tahy zasáhnou postavy přímo, tvrdě, nevratně. Hraješ-li tvrdý tah, dochází k posunu situace v příběhu, který už nejde snadno vzít zpět či zastavit.

Kromě svých vlastních tahů dále budeš mít k dispozici tahy hrozeb - každá bytost z bestiáře, každá past, magické místo, vesnice či cizí postava ti bude nabízet krátký seznam svých oblíbených reakcí, metod boje či neobvyklých událostí, které můžeš použít, pokud jsi na tahu a bytost je na scéně.

  • Pokud se tě hráči zeptají, co se děje (většinou měkký)
  • Postavy na Výpravě zbytečně otálejí - např. více meditací/táboření bezprostředně po sobě (většinou měkký)
  • Pokud postavy daly "příležitost na stříbrném podnose" – např. ignorovaly měkký tah (většinou tvrdý)
  • Pokud postavy mají POTÍŽE – hod 6-. (měkký nebo tvrdý tah)

Krom tvrdosti tahu také záleží na vyznění tahu, které mohou ovlivnit hodiny.

  • Pokud jsou hodiny odpovídající hrozby v prvních třech segmentech, tahy by měly hrozbu spíše představovat či charakterizovat.
  • Ve čtvrtém a pátém segmentu by měly hrozbu eskalovat k nějakému konfliktu.
  • Zaplnění šestého segmentu by mělo téměř vždy znamenat významný zlom či změnu ve vývoji hrozby, případně její zánik.

Seznam obecných tahů

Jak sis určitě všiml, tahy hrdinů jsou vždy popsané v druhé osobě jednotného čísla - oslovují hráče a říkají mu, co má dělat. Aby se ti lépe orientovalo v textech bytosti a určených pánovi jeskyně, budou tahy PJ a bytosti obsahovat instrukce pro hrdiny také v druhé osobě a instrukce pro PJ/bytosti budou uvedeny v první osobě. Tedy např.: 'Když tě zasáhnu, odzbrojím tě.', znamená "Když bytost a zasáhne hrdinu, hrdina bude odzbrojený."

V následujícím přehledu najdeš svoje tahy

  • Družina
    • Rozdělím vás / Oddělím tě od ostatních
    • Svedu vás dohromady / Přivedu tě k někomu
    • Svěřím ti někoho
    • Přivedu tě/někoho na scénu
    • Soustředím na tebe/někoho pozornost
    • Otočím tvůj tah proti tobě
    • UNAVÍM tě/nebudeš moct plnohodnotně tábořit.
  • Boj a nebezpečí
    • Udělím ti/někomu ZÁSAH
      • Zvýším ti/někomu +1ZÁSAH
    • Udělím ZÁSAH oběma stranám
      • Zvyším sobě +1ZÁSAH, snížím tobě -1ZÁSAH, nebo obojí
    • Vyklouznu z nevýhodného postavení
    • Zaženu tě do nevýhodného postavení
    • Zbavím tě výhodného postavení
    • Získám výhodné postavení.
    • Zajmu tě/někoho
  • Vybavení
    • Odzbrojím tě
    • Seberu ti kus vybavení
    • Využiji nevýhod, slabin tvého vybavení
    • Přinutím tě utrácet, platit, nakupovat
    • Svěřím ti něco
  • Následky:
    • Dostaneš se do krátkodobé nevýhody: -1PŘÍŠTÍ
    • Dostaneš se do delší šlamastyky: -1STÁLE, dokud se jí nezbavíš
  • Náznaky:
    • Naznačím nebezpečí mimo scénu
    • Naznačím blížící se nebezpečí
    • Předestřu ti důsledky a zeptám se, co děláš? (předám tah)
  • Nabídnu příležitost:
    • Za cenu
    • Zadarmo
  • Hrozby a bytosti - odehraji:
    • Běžný tah podle svého instinktu
    • Tah ze svého chování
    • Svůj zvláštní tah