Vyjednávání: Porovnání verzí

Z Svět Dračáku
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
(NĚCO ZA NĚCO)
Řádek 4: Řádek 4:
 
Pokud se s někým domluvíš na vzájemné výměně zboží, služeb nebo cenností, která je pro něj výhodná nebo alespoň férová, prostě se tak stane.
 
Pokud se s někým domluvíš na vzájemné výměně zboží, služeb nebo cenností, která je pro něj výhodná nebo alespoň férová, prostě se tak stane.
 
* Okamžitá směna se ihned odehraje.
 
* Okamžitá směna se ihned odehraje.
* Dlouhodobé smlouvy a dohody platí tak, že co si dohodneš a pojistíš v příběhu, to se bude také dít.
+
* Dlouhodobé smlouvy a dohody platí do té míry, do jaké je protivník spolehlivý, či si je pojistíš v příběhu, nemáš však garantováno jejich dodržení skrze pravidla.
  
 
Pokud po někom chceš, aby pro tebe něco udělal jen na základě příslibu či nabídky budoucího plnění nebo protislužby,
 
Pokud po někom chceš, aby pro tebe něco udělal jen na základě příslibu či nabídky budoucího plnění nebo protislužby,

Verze z 5. 3. 2020, 09:50

Podobně jako při boji, ani při vyjednávání není pořadí akcí nikterak pevně dané. Pokud mezi hrdiny a nestvůrami probíhá vyjednávání, po většinu času se pouze vypráví a obě vyjednávající strany mají svobodnou vůli. Může však nastat situace, kdy se hrdina pokusí cizí postavu k něčemu přimět. V takovém případě dojde ke spuštění jednoho z tahů NĚCO ZA NĚCO nebo HROZBA. Jakmile k tomu jednou dojde, už není cesty zpět. Jak nabídka, tak hrozba, kterou jsi použil, je skutečná a už jí není možné vzít zpět.

NĚCO ZA NĚCO

Pokud se s někým domluvíš na vzájemné výměně zboží, služeb nebo cenností, která je pro něj výhodná nebo alespoň férová, prostě se tak stane.

  • Okamžitá směna se ihned odehraje.
  • Dlouhodobé smlouvy a dohody platí do té míry, do jaké je protivník spolehlivý, či si je pojistíš v příběhu, nemáš však garantováno jejich dodržení skrze pravidla.

Pokud po někom chceš, aby pro tebe něco udělal jen na základě příslibu či nabídky budoucího plnění nebo protislužby,

TREFA:

  • Předneseš svou nabídku.
  • 10+: Cíl ti uvěří a udělá, co po něm chceš.
    • Dodržíš-li následně své slovo, bude to považovat za uzavřený obchod.
    • Nedodržíš-li svůj slib, bude to považovat za podraz z tvé strany a zařídí se podle toho.
  • 7-9: Cíl ti úplně nevěří, ale je ochotný udělat, co chceš. Vyber si 1 z:
    • Nejprve naplň svůj slib, dodrž svou část dohody, dodej, co jsi slíbil. Cíl pak také udělá, co chceš a bude to považovat za uzavřený obchod.
      • Dokud se tak nestane, cíl je na pochybách, ale sám od sebe nepodnikne nic proti tobě.
    • Chceš-li jej i přesto přimět, aby svou část dohody provedl jako první, musíš mu dát nějakou odpovídající záruku či zástavu, případně mu jako první vyjít vstříc jinou protislužbou.
      • Pokud později nedodržíš svůj slib, nedodáš, co bylo slíbeno, o záruku přijdeš.
      • Pokud později svůj slib dodržíš, dodáš, co bylo slíbeno, záruka se ti vrátí.

POTÍŽE:

  • 6-: PJ je na tahu

Nabídkou se rozumí to, že postavě dáváš něco, o co má zájem. Pokud vyjednáváš po dobrém, můžeš mu nabídnout předmět, po kterém touží, slíbit mu získání informaci, kterou chce nebo jen CENNOSTI. Pokud vyjednáváš po zlém, například s vězněm nebo zajatcem, bude takovým slibem třeba nabídka svobody nebo toho, že mu nebude ublíženo. Někdy je slib a záruka totéž, jindy může jít o dvě různé věci. Nezapomeň na Šablona:Základy hry – není možné cíli dát záruku jen tak na oko, nedodržet slib a vzápětí jej o ní připravit.

Potřebuješ-li určit adekvátní cenu, použij tah NÁKUP A PRODEJ.

Kdy si na NĚCO ZA NĚCO neházet:
* Pokud se teprve ptáš, co by to stálo. Možná dostaneš rovnou odpověď, možná to bude důvod hodit si ODHAD OSOBY, ale není to ještě NĚCO ZA NĚCO.
* Pokud ti nabídku učinila CP nebo už je domluvená cena a ty jí prostě a jednoduše zaplatíš, nebo provedeš požadovanou protislužbu předem. V takovém případě se pak věci odehrají tak, jak jste si je dohodnuli – krátkodobé obchody výměny se rovnou provedou a dlouhodobé – no, co si dohodnete a pojistíte v příběhu, to se bude také dít.
* Pokud rovnou sám nabídneš něco, co je pro CP výhodné nebo jde o prostou směnu podle tahu NÁKUP A PRODEJ
* Pokud jednáš s jiným hrdinou. Hrdinové mají vždy svobodnou vůli a nemůžete je k něčemu přimět herní mechanikou.
Kdy si na NĚCO ZA NĚCO házet:
* Pokud po protistraně chceš, aby něco udělala hned, a slibuješ jí za to něco, o co by mohla mít zájem (předmět, protislužbu) s tím, že to dodáš později.
* Pokud ti nabídku učinila CP, ale ty chceš zaplatit později, složit jen nějakou zálohu či nabídnout něco jiného, u čeho se má teprve ukázat, že to bude pro danou CP užitečné.
* Pokud ve skutečnosti blafuješ nebo lžeš a nemáš vůbec v úmyslu zaplatit, snažíš se o podfuk nebo třeba jen předstíráš hrozbu, aniž bys byl schopen nebo ochoten ji naplnit.
** Výsledek 7-9 v takovém případě znamená, že protistrana ti na tvé blafování neskočila a ty buďto musíš dát záruku, zaplatit či splnit svou část dohody předem nebo naplnit svou hrozbu jako první - a teprve potom to také udělá protistrana.

HROZBA

Pokud se někoho snažíš k něčemu přimět výhrůžkami a zastrašováním, nemáš mu moc co nabídnout, ale jsi ochoten kvůli tomu eskalovat situaci,

TREFA:

  • 10+: PJ vybere jedno z:
    • Bojí se tě, ustoupí a stane se, co chceš
    • Nebojí se tě, postaví se ti a situace eskaluje
  • 7-9: PJ vybere jedno z:
    • Jednu z možností 10+ nebo
    • Pokud ti stál v cestě, zmizí ti z ní
    • Zabarikáduje se. Nemůžeš mu ublížit, ale on nemůže pryč.
    • Dá ti, řekne, ukáže či udělá to, co si on myslí, že chceš dostat, slyšet, vidět, dostat
    • Velmi zvolna a opatrně ustupuje, ruce tak abys je viděl. Nakonec ti dá, co chceš, ale potrvá to.

POTÍŽE:

  • 6-: PJ je na tahu

Tah HROZBA se používá jen tehdy, pokud nemáš co nabídnout, anebo nechceš nic nabídnout, ale přesto chceš protivníka k něčemu přimět a jsi ochoten a hlavně schopen kvůli tomu eskalovat situaci. Eskalace nemusí být nutně násilná – můžeš například pohrozit tím, že zloděje předáš autoritě, že vypíšeš odměnu na něčí hlavu nebo že prozradíš nějaké tajemství. Jakmile však takovou hrozbu jednou použiješ a cíl tvé akce se rozhodne, že neustoupí, musíš svou hrozbu naplnit. Pokud však eskalace je násilná a protivník zvolí, že se tě nebojí a postaví se ti, zcela jistě se bezprostředně poté začne boj. Pokud je jisté, že mu ublížíš a on na tebe nemůže (např. ho máš na mušce a nemá kam uhnout), tak to bude automatické udělení běžného zranění. Pokud má ale šanci ti uniknout nebo dokonce ti také ublížit, pravděpodobné to bude některý z bojových tahů.


Nákup a prodej

Sháníš-li kdekokoliv bezvýznamné předměty, jako je nouzové vybavení, ZÁLOŽNÍ zbraně či doplnění munice, nebo drobné občerstvení, nestojí tě to žádné CENNOSTI, stačí že máš u sebe pár drobných mincí, které můžeš utratit.

Sháníš-li na vhodném místě (např. tržišti) něco obvykle zde prodávaného (např. obyčejné vybavení, BĚŽNOU zbraň, zásoby o hodnotě cca 5-JÍDLA), dej 1-CENNOST a získáš to.

Sháníš-li něco méně obvyklého (např. obyčejné vybavení, ale mimo tržiště, nebo naopak neobvyklé předměty, TĚŽKÉ zbraně, vzácné informace, a pod, od někoho, kdo to má) a je to k dispozici, zeptej se PJ, kolik CENNOSTÍ to stojí. Zaplatíš-li danou cenu, nebo dokonce víc, získáš to.

Není-li to k dispozici, ale ty dáš vědět, že to sháníš, řekni, kolik CENNOSTÍ (Max 3) vrazíš do toho, aby se to rozkřiklo.

TREFA:

  • 10+: Rozkřikne se to a sháněná věc se k tobě dostane. Zeptej se PJ, kolik CENNOSTÍ to stojí.
  • 7-9: Rozkřikne se to a dostane se k tobě něco velmi podobného nebo podobně užitečného. Zeptej se PJ, kolik CENNOSTÍ to stojí.

POTÍŽE:

  • 6-: Rozkřikne se to a PJ je na tahu.