Vyjednávání

Z Svět Dračáku
Verze z 28. 6. 2019, 08:17, kterou vytvořil Markyparky (diskuse | příspěvky) (NÁKUP A PRODEJ)
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání

Podobně jako při boji, ani při vyjednávání není pořadí akcí nikterak pevně dané. Pokud mezi hrdiny a nestvůrami probíhá vyjednávání, po většinu času se pouze vypráví a obě vyjednávající strany mají svobodnou vůli. Může však nastat situace, kdy se hrdina pokusí cizí postavu k něčemu přimět. V takovém případě dojde ke spuštění jednoho z tahů NĚCO ZA NĚCO nebo HROZBA. Jakmile k tomu jednou dojde, už není cesty zpět. Jak nabídka, tak hrozba, kterou jsi použil, je skutečná a už jí není možné vzít zpět.

NĚCO ZA NĚCO

Pokud někomu něco nabízíš, nebo alespoň předstíráš, že někomu něco nabízíš a chceš, aby pro tebe kvůli tomu něco udělal,

TREFA:

  • Předneseš svou nabídku.
  • 10+: Cíl ti uvěří a udělá, co po něm chceš.
    • Dodržíš-li následně své slovo, bude to považovat za uzavřený obchod.
    • Nedodržíš-li svůj slib, bude to považovat za podraz z tvé strany a zařídí se podle toho.
  • 7-9: Cíl ti úplně nevěří, ale je ochotný udělat, co chceš. Vyber si 1 z:
    • Nejprve naplň svůj slib, dodrž svou část dohody, dodej, co jsi slíbil. Cíl pak také udělá, co chceš a bude to považovat za uzavřený obchod.
    • Dokud se tak nestane, cíl je na pochybách, ale sám od sebe nepodnikne nic proti tobě.
    • Chceš-li jej i přesto přimět, aby svou část dohody provedl jako první, musíš mu dát nějakou záruku či zástavu.
      • Pokud později nedodržíš svůj slib, nedodáš, co bylo slíbeno, o záruku přijdeš.
      • Pokud později svůj slib dodržíš, dodáš, co bylo slíbeno, záruka se ti vrátí.

POTÍŽE:

  • 6-: PJ je na tahu

Nabídkou se rozumí to, že postavě dáváš něco, o co má zájem. Pokud vyjednáváš po dobrém, můžeš mu nabídnout předmět, po kterém touží, slíbit mu získání informaci, kterou chce nebo jen CENNOSTI. Pokud vyjednáváš po zlém, například s vězněm nebo zajatcem, bude takovým slibem třeba nabídka svobody nebo toho, že mu nebude ublíženo. Někdy je slib a záruka totéž, jindy může jít o dvě různé věci. Nezapomeň na Šablona:Základy hry – není možné cíli dát záruku jen tak na oko, nedodržet slib a vzápětí jej o ní připravit.

Kdy si na NĚCO ZA NĚCO neházet:
* Pokud se teprve ptáš, co by to stálo. Možná dostaneš rovnou odpověď, možná to bude důvod hodit si ODHAD OSOBY, ale není to ještě NĚCO ZA NĚCO.
* Pokud ti nabídku učinila CP nebo už je domluvená cena a ty jí prostě a jednoduše zaplatíš, nebo provedeš požadovanou protislužbu předem. V takovém případě se pak věci odehrají tak, jak jste si je dohodnuli – krátkodobé obchody výměny se rovnou provedou a dlouhodobé – no, co si dohodnete a pojistíte v příběhu, to se bude také dít.
* Pokud jednáš s jiným hrdinou. Hrdinové mají vždy svobodnou vůli a nemůžete je k něčemu přimět herní mechanikou.
Kdy si na NĚCO ZA NĚCO házet:
* Pokud po protistraně chceš, aby něco udělala hned, a slibuješ jí za to něco, o co by mohla mít zájem (předmět, protislužbu) s tím, že to dodáš později.
* Pokud ti nabídku učinila CP, ale ty chceš zaplatit později nebo nabídnout něco jiného.
* Pokud ve skutečnosti blafuješ nebo lžeš a nemáš vůbec v úmyslu zaplatit, snažíš se o podfuk nebo třeba jen předstíráš hrozbu, aniž bys byl schopen nebo ochoten ji naplnit.
** Výsledek 7-9 v takovém případě znamená, že protistrana ti na tvé blafování neskočila a ty buďto musíš dát záruku, zaplatit či splnit svou část dohody předem nebo naplnit svou hrozbu jako první - a teprve potom to také udělá protistrana.

HROZBA

Pokud se někoho snažíš k něčemu přimět výhrůžkami a zastrašováním, nemáš mu moc co nabídnout, ale jsi ochoten kvůli tomu eskalovat situaci,

TREFA:

  • 10+: PJ vybere jedno z:
    • Bojí se tě, ustoupí a stane se, co chceš
    • Nebojí se tě, postaví se ti a situace eskaluje
  • 7-9: PJ vybere jedno z:
    • Jednu z možností 10+ nebo
    • Pokud ti stál v cestě, zmizí ti z ní
    • Zabarikáduje se. Nemůžeš mu ublížit, ale on nemůže pryč.
    • Dá ti, řekne, ukáže či udělá to, co si on myslí, že chceš dostat, slyšet, vidět, dostat
    • Velmi zvolna a opatrně ustupuje, ruce tak abys je viděl. Nakonec ti dá, co chceš, ale potrvá to.

POTÍŽE:

  • 6-: PJ je na tahu

Tah HROZBA se používá jen tehdy, pokud nemáš co nabídnout, anebo nechceš nic nabídnout, ale přesto chceš protivníka k něčemu přimět a jsi ochoten a hlavně schopen kvůli tomu eskalovat situaci. Eskalace nemusí být nutně násilná – můžeš například pohrozit tím, že zloděje předáš autoritě, že vypíšeš odměnu na něčí hlavu nebo že prozradíš nějaké tajemství. Jakmile však takovou hrozbu jednou použiješ a cíl tvé akce se rozhodne, že neustoupí, musíš svou hrozbu naplnit. Pokud však eskalace je násilná a protivník zvolí, že se tě nebojí a postaví se ti, zcela jistě se bezprostředně poté začne boj. Pokud je jisté, že mu ublížíš a on na tebe nemůže (např. ho máš na mušce a nemá kam uhnout), tak to bude automatické udělení běžného zranění. Pokud má ale šanci ti uniknout nebo dokonce ti také ublížit, pravděpodobné to bude některý z bojových tahů.


NÁKUP A PRODEJ

Bezvýznamné předměty, jako je nouzové vybavení, ZÁLOŽNÍ zbraně či doplnění munice, nebo drobné občerstvení tě nestojí žádné CENNOSTI, platí ale ZLATÁ PRAVIDLO a musí tedy dávat smysl, že je v daném místě můžeš pořídit, případně že máš u sebe pár drobných mincí, které můžeš utratit.

Sháníš-li na tržišti něco obvykle zde prodávaného (např. obyčejné vybavení, BĚŽNOU zbraň, 5-JÍDLA), dej 1-CENNOST a získáš to.

Sháníš-li něco méně obvyklého (např. obyčejné vybavení, ale mimo tržiště, nebo naopak neobvyklé předměty, TĚŽKÉ zbraně, vzácné informace, apod…) a dáš vědět, že to shání, řekni, řekni, kolik CENNOSTÍ (Max 3) vrazíš do toho, aby se to rozkřiklo.

TREFA:

  • 10+: Rozkřikne se to a sháněná věc se k tobě dostane.
  • 7-9: Rozkřikne se to a dostane se k tobě něco velmi podobného nebo podobně užitečného.

POTÍŽE:

  • 6-: Rozkřikne se to a PJ je na tahu.