Příručka Pána jeskyně: Porovnání verzí
(Založena nová stránka s textem „V této částí příručky se dozvíš několik rad, jak vést hru, aby vám přinesla k vašemu hernímu stolu zábavu. == Základní principy == Př…“) |
|||
(Není zobrazeno 80 mezilehlých verzí od stejného uživatele.) | |||
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
− | + | Tahle kapitola je určená především PJ. I pokud ale ve vaší skupině nejsi PJ, neboj se ji přečíst. Dozvíš se v ní něco o pozadí hry, kterou společně hrajeme, pomůže ti pochopit, proč tvůj PJ dělá při hře to, co dělá - a třeba tě i zláká, abys ty sám zkusil někdy být PJ. Existuje mnoho způsobů, kterým se dá vést hra na hrdiny. Vincent Baker pro svou hru ApocalypseWorld vymyslel jeden specifický a z jeho hry se rázem stal celosvětový hit. Dovolil jsem si propůjčit si ho a mírně jej upravit pro '''Svět dračáku'''. Ty se jej v následujících odstavcích naučíš. | |
− | == | + | == Rozdělení rolí u stolu == |
− | + | '''Svět dračáků''' používá na první pohled klasické rozdělení rolí u stolu: | |
− | + | - většina spoluhráčů se ujme role jednoho z protagonistů příběhu, '''hrdiny''', a při hře s ním pak zažívá různá dobrodružství, rozhoduje o tom, co bude dělat a kam by se jeho příběh měl odvíjet. | |
− | + | - jeden z hráčů - další text bude předpokládat, že jsi to ty - zastává roli '''Pána Jeskyně''', neboli '''PJ'''. Jako PJ budeš pro ostatní připravovat zápletky, zprostředkovávat jim reakce okolního světa a jeho obyvatel. | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | + | Tím ale podobnost s klasickými hrami končí. Ve '''Světě dračáku''' platí i pro tebe, jako PJe, nejrůznější pravidla, která ti na jednu stranu pomohou hru vést a fungují jako zdroj inspirace, na druhou stranu ti dají určité limity a omezení v tom, jaké překážky můžeš před hráče stavět a kdy to můžeš dělat. | |
− | ''' | ||
− | + | === Hráči a hrdinové === | |
+ | Z úvodní kapitoly už víš, že dokud jsou hráči se svými hrdiny na tahu, hra je jejich v rukou. Co tedy mohou dělat? | ||
− | + | Mohou ve '''Světě dračáku''' popisovat a určovat: | |
+ | * co jejich postavy dělají | ||
+ | * jaký má jejich akce dopad na neživý okolní svět | ||
+ | * a nebrání-li jim v tom nějaká zvláštní okolnost, mohou popisovat i to, jak na jejich akci zareagují bezejmenné cizí postavy a bytosti. | ||
− | + | Při tom se samozřejmě řídí zlatými, stříbrnými a bronzovými pravidly, takže občas berou do ruky kostky a často jim tahy, které zahrají, nějak vymezí, co vlastně mají popisovat a kam se bude příběh odehrávat. Je-li na tahu hráč hrdiny, tvoje role spočívá zejména v tom, že pomáháš hráčům s aplikací zlatého, stříbrného a bronzového pravidla (tedy např. hlídáš, zda nespustili nějaký tah, případně jim pomáháš vyjasnit jaký), případně doplňuješ hráčům představu o podobě situace v herním světě, aby všichni byli na jedné vlně a rozuměli stejně tomu, co se ve hře děje. | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | == | + | === Pán jeskyně === |
− | + | Jakmile se dostaneš na tah ty, můžeš hráčům popisovat: | |
− | + | - co dělá či jak reaguje okolní svět | |
− | + | - co dělají či jak reagují ostatní bytosti (bez ohledu na jejich význam) | |
− | + | - a případně určit, co hrdinům hrozí, či co se jim stalo. | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | + | Jen jedna jediná věc ti bude zapovězena. Nikdy nebudeš moct hrát za některého z hrdinů. Můžeš popsat, co se mu stalo, můžeš dokonce převzít nad postavou kontrolu, např. skrze mocné kouzlo, ale hraní, a tedy dělání vědomých rozhodnutí za hrdinu, to je vždy doménou pouze hráčů. | |
− | |||
− | + | Jak hru vést, aby to bylo zábavné, zajímavé a zároveň to nebylo zatěžující, ti vysvětlí agenda, principy a tahy, popsané dále. | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− |
Aktuální verze z 6. 12. 2020, 09:37
Tahle kapitola je určená především PJ. I pokud ale ve vaší skupině nejsi PJ, neboj se ji přečíst. Dozvíš se v ní něco o pozadí hry, kterou společně hrajeme, pomůže ti pochopit, proč tvůj PJ dělá při hře to, co dělá - a třeba tě i zláká, abys ty sám zkusil někdy být PJ. Existuje mnoho způsobů, kterým se dá vést hra na hrdiny. Vincent Baker pro svou hru ApocalypseWorld vymyslel jeden specifický a z jeho hry se rázem stal celosvětový hit. Dovolil jsem si propůjčit si ho a mírně jej upravit pro Svět dračáku. Ty se jej v následujících odstavcích naučíš.
Rozdělení rolí u stolu
Svět dračáků používá na první pohled klasické rozdělení rolí u stolu:
- většina spoluhráčů se ujme role jednoho z protagonistů příběhu, hrdiny, a při hře s ním pak zažívá různá dobrodružství, rozhoduje o tom, co bude dělat a kam by se jeho příběh měl odvíjet. - jeden z hráčů - další text bude předpokládat, že jsi to ty - zastává roli Pána Jeskyně, neboli PJ. Jako PJ budeš pro ostatní připravovat zápletky, zprostředkovávat jim reakce okolního světa a jeho obyvatel.
Tím ale podobnost s klasickými hrami končí. Ve Světě dračáku platí i pro tebe, jako PJe, nejrůznější pravidla, která ti na jednu stranu pomohou hru vést a fungují jako zdroj inspirace, na druhou stranu ti dají určité limity a omezení v tom, jaké překážky můžeš před hráče stavět a kdy to můžeš dělat.
Hráči a hrdinové
Z úvodní kapitoly už víš, že dokud jsou hráči se svými hrdiny na tahu, hra je jejich v rukou. Co tedy mohou dělat?
Mohou ve Světě dračáku popisovat a určovat:
- co jejich postavy dělají
- jaký má jejich akce dopad na neživý okolní svět
- a nebrání-li jim v tom nějaká zvláštní okolnost, mohou popisovat i to, jak na jejich akci zareagují bezejmenné cizí postavy a bytosti.
Při tom se samozřejmě řídí zlatými, stříbrnými a bronzovými pravidly, takže občas berou do ruky kostky a často jim tahy, které zahrají, nějak vymezí, co vlastně mají popisovat a kam se bude příběh odehrávat. Je-li na tahu hráč hrdiny, tvoje role spočívá zejména v tom, že pomáháš hráčům s aplikací zlatého, stříbrného a bronzového pravidla (tedy např. hlídáš, zda nespustili nějaký tah, případně jim pomáháš vyjasnit jaký), případně doplňuješ hráčům představu o podobě situace v herním světě, aby všichni byli na jedné vlně a rozuměli stejně tomu, co se ve hře děje.
Pán jeskyně
Jakmile se dostaneš na tah ty, můžeš hráčům popisovat: - co dělá či jak reaguje okolní svět - co dělají či jak reagují ostatní bytosti (bez ohledu na jejich význam) - a případně určit, co hrdinům hrozí, či co se jim stalo.
Jen jedna jediná věc ti bude zapovězena. Nikdy nebudeš moct hrát za některého z hrdinů. Můžeš popsat, co se mu stalo, můžeš dokonce převzít nad postavou kontrolu, např. skrze mocné kouzlo, ale hraní, a tedy dělání vědomých rozhodnutí za hrdinu, to je vždy doménou pouze hráčů.
Jak hru vést, aby to bylo zábavné, zajímavé a zároveň to nebylo zatěžující, ti vysvětlí agenda, principy a tahy, popsané dále.