Hlavní strana: Porovnání verzí
(→Poděkování) |
(→Poděkování) |
||
Řádek 50: | Řádek 50: | ||
* '''Faskal''' - za to, že to celé vykopl | * '''Faskal''' - za to, že to celé vykopl | ||
* '''Faskal''', '''Pardgalen''', '''Quentin''' - za připomínky, nápady, kritiku zejména v úvodních fázích vývoje. | * '''Faskal''', '''Pardgalen''', '''Quentin''' - za připomínky, nápady, kritiku zejména v úvodních fázích vývoje. | ||
− | * '''Cor''', '''Faskal''', '''Jezus''', '''Komi''', '''Sarsaparillos''', '''PetrH''' - testování | + | * '''Cor''', '''Faskal''', '''Jezus''', '''Komi''', '''Sarsaparillos''', '''PetrH''' - testování a připomínky při hraní dobrodružství Šedý hrad, Zelí a v kampani Kobky šíleného mága |
* '''Sarsaparillos''' - za obrovské množství připomínek a poznámek v konečné fázi vývoje | * '''Sarsaparillos''' - za obrovské množství připomínek a poznámek v konečné fázi vývoje | ||
Aktuální verze z 1. 5. 2024, 20:21
Obsah
Vítej dobrodruhu, pojď dál hrdinko!
Chceš zažít něco zajímavého?
Chceš si zavzpomínat či zjistit, jaké to bylo hrát Dračák? Legendami opředenou českou hru na hrdiny, která svým hráčům jako první svého druhu v českém jazyce nabídla možnost procházet temné jeskyně či cestovat širým krajem v rolích krollích válečníků, elfích kouzelníků a hobitích zlodějíčů? Připomenout si nebo poprvé zakusit pocity, které tenkrát hráči Dračáku zažívali a někteří dodnes zažívají u svých her? Zápasit s draky a nemrtvými, černokněžníky a temné rytíři, bazilišky a medůzami? Dozvědět se, co to byl kopromlask, dároš a zelený hlen? Zjistit, zda na spektru opravdu platí veverčí sádlo a proč jsou neviděné hrůzy tak hrůzné? A to všechno s mírnou nadsázkou a v jednoduchém a moderním herním systému?
V tom případě pokračuj ve čtení. Potřebuješ jen pár spoluhráčů, dvě šestistěnné kostky, tužku, pár papírů a tato pravidla, která ti otevřou bránu k zábavě … neváhej a vejdi.
Svět Dračáku a Hry na hrdiny
Předtím, než se začteš do popisu jednotlivých pravidel, předtím než začneš zkoumat síly a slabiny jednotlivých postav, které můžeš v této hře hrát a předtím, než se vrhneš do srovnávání svých vzpomínek na 'Dračí doupě s touto hrou, zkus si přečíst několik následujících odstavců.
V době internetu, google a wikipedie nebude tento text urážet tvou inteligenci vysvětlováním, co to jsou hry na hrdiny (anglicky role playing games – RPG). Pokud to nevíš, určitě už hledáš. Mnohem pravděpodobnější ale je, že už to víš a sáhodlouhé vysvětlování bys stejně přeskočil.
V krátkosti tedy jen upřesníme, že Svět Dračáku je hra pro několik hráčů, z nichž všichni až na jednoho se ujmou rolí bájných hrdinů fantastického světa. Každý z těchto hráčů bude hrát za jednu takovou hráčskou postavu (dále jen hrdinu), bude při hře popisovat její jednání, rozhodovat za ni a občas pokoušet štěstí s kostkami. Pro jednoho z hráčů hra bude vypadat trochu jinak. Ujme se role takzvaného Pána jeskyně (dále jen PJ) – osoby, která nehraje za konkrétní postavu ve hře, ale místo toho popisuje reakce okolního světa na naše hrdiny. On bude hrát za všechny nestvůry, příšery a cizí postavy (dále jen CP), které se ve hře objeví a společně s ostatními hráči při tom bude zjišťovat, jak hra dopadne.
Proč hrát zrovna Svět Dračáku?
Hraní Světa Dračáku můžeš pojmout dvěma způsoby. Můžeš ho pojmout jako skoro běžnou hru na hrdiny. Anebo jako vzpomínku na jednu konkrétní hru hrdiny – hru na hraní Dračího doupěte. V obou případech se však hraní bude od běžných her na hrdiny trochu lišit. Nebudeš hrát předem připravený příběh - příprava na hraní Světa dračáku zahrnuje pouze přípravu prostředí, případně počátečních vztahů v něm, ale o vznik příběhu se starají až pravidla. Spíš, než na jednotlivé akce hrdinů se bude soustředit na situace, do kterých se tito hrdinové dostávají. A hráči a PJ pak společně budou zjišťovat, jak se tyto situace vyvrbí a jak se bude jejich příběh odvíjet.
Aby sis udělal představu, jak to funguje ve Světě Dračáku, čeká tě i malá ukázka. Vžiješ se na malou chvíli do role zatím nezkušeného hraničáře Jaříka, kterého několik dobrodruhů potkalo na své cestě do nitra Šedého údolí a přemluvili ho, aby se k nim přidal. Tato ukázka nevyužívá pravidla v celém jejich rozsahu – ukázková vyhodnocení jsou výrazně zjednodušená. Měla by ti ale posloužit se zorientovat v tom, o čem hraní Světa Dračáku vlastně je, pokud to stále ještě nevíš.
O čem jsou a nejsou tyto stránky?
Na těchto stránkách najdeš vývojovou verzi české hry na hrdiny, která se jmenuje Svět Dračáku.
- Najdeš tu vždy aktuální verzi pravidel této hry. Jedná se o beta verzi – tedy verzi, která sice obsahuje všechny potřebné části a pravidla potřebná ke hraní, ale ještě potřebuje ladit a hlavně potřebuje spoustu věcí lépe vysvětlit. Je tu pro to, aby sis mohl zahrát, užít si trochu té retro-legrace. Může se ale stále ještě stát, že postavy budou nevyvážené, že některé věci nejsou dostatečně vysvětlené nebo jednoznačně popsané. Je to zkrátka vývojová verze.
- Tato hra si neklade za cíl stát se pokračováním či nástupcem starého Dračího doupěte. Přestože pravidla obsahují mnoho odkazů a snaží se napodobit či zahrnout mnoho prvků z původní hry, dělají to s účelem vyvolat nostalgii a pamětníkům připomenout původní hru s úsměvem na tváři. To zahrnuje i zapracování některých prvků které možná nebudou znít úplně logicky či uvěřitelně, ale jsou s původním Dračím doupětem neodmyslitelně svázané. Zároveň si ale kladou za cíl udělat to tak, aby bylo je možné použít i když nehledáte onen nostalgický zážitek a chcete si jen s pomocí těchto pravidel zahrát zábavný příběh ve fantastickém světě.
- Pravidla Světu Dračáku jsou postavena na systému Powered by the Apocalypse od Vincenta Bakera, poprvé použité v jeho hře Apocalypse World. Vincent laskavě poskytl komunitě hráčů her na hrdiny svolení jeho hru dále modifikovat a rozvíjet. Ovšem není nad originál, a pokud zrovna nechcete nostalgicky vzpomínat na hraní Dračího doupěte a chcete raději okusit hru na hrdiny v drsném postapokalyptickém světě, neváhejte a Apocalypse World určitě také vyzkoušejte.
- Dračí doupě je ochranná známka, jejímž držitelem je Martin Kučera. Tato pravidla jsou zamýšlena jako pocta původní hře Dračí doupě a vznikla na základě souhlasu, který Martin Kučera vyjádřil projektu, za předpokladu, že tento zůstane nekomerční. Martin Kučera také vydává volné pokračování původního Dračího doupěte, hru Dračí doupě II, na jejíž revidované verzi a dodatku Hry mocných se autorsky spolupodílel i autor Světa Dračáku. I Dračí doupě II si můžeš vyzkoušet zahrát.
Chceš nějak pomoci s vývojem Světa dračáku?
Děkuji! Nejvíc mi pomůžeš s tvorbou tím, že si Svět dračáku zkusíš zahrát - a pak mi dáš zpětnou vazbu. Pošli ji na email svetdracaku@markyparky.cz. Co všechno mě v tuhle chvíli nejvíc zajímá?
- Srozumitelnost popisu pravidel: Napiš mi, pokud tady na stránkách něčemu nerozumíš. Díky tomu budu moct popsat věci lépe, doplnit příklady, vysvětlení.
- Chyby a nekonzistence: Pravidla se neustále vyvíjí a byť už to není tak divoké jako v počátku, stále se může stát, že se změní nějaký termín nebo odkaz - a na nějaké zapomenuté stránce pravidel zůstane starší verze. Pokud narazíš na termín, který není nikde vysvětlen nebo na mrtvý odkaz, napiš mi o tom.
- Problémy při hře: Narazil jsi ve hře na nějakou situaci a nevíš, jak ji zahrát? Myslíš si, že nějaký tah by měl něco dělat a nedělá to? Napiš mi to.
Druhou možností je, že bys měl zájem zapojit se přímo do tvorby. Například:
- Tvorba příkladů - pravidla by měla být plná příkladů a návodů.
- Pomoc s přehledností - pravidla vznikala docela živelně a tak wiki obsahuje spoustu duplicitního nebo špatně zařazeného obsahu, případně chybných šablon a prolinků.
- Konverze bestiáře - součástí pravidel by měl být přinejmenším bestiář ikonických nesrtvůr a hrozeb ze starého Dračího doupěte
- Vývoj pravidel pro hru pod širým nebem - zatím pravidla řeší jen okrajově, je potřeba dopsat k tomu samostatnou kapitolu.
Pokud by ses chtěl do něčeho z toho zapojit, opět napiš na svetdracaku@markyparky.cz, a pokud se domluvíme, zřídím ti přístup na wiki a můžeš se zapojit přímo.
Poděkování
Bez těchto lidí by Svět dračáku nevznikl:
- Faskal - za to, že to celé vykopl
- Faskal, Pardgalen, Quentin - za připomínky, nápady, kritiku zejména v úvodních fázích vývoje.
- Cor, Faskal, Jezus, Komi, Sarsaparillos, PetrH - testování a připomínky při hraní dobrodružství Šedý hrad, Zelí a v kampani Kobky šíleného mága
- Sarsaparillos - za obrovské množství připomínek a poznámek v konečné fázi vývoje
Kam dál?
Aktuální verze
Aktuální verze pravidel je V0.9.1, její upload do WIKI je v tuto chvíli kompletní, vyjma bestiáře a příkladů.