Boj a nebezpečí: Porovnání verzí

Z Svět Dračáku
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
Řádek 10: Řádek 10:
  
 
=== NEVÝHODNÉ POSTAVENÍ ===
 
=== NEVÝHODNÉ POSTAVENÍ ===
Nevýhodné postavení značí, že postava nemá úplnou svobodu ve svých záměrech (např. je obklíčená, zahnaná do kouta, sražená na zem apod…)
+
NEVÝHODNÉ postavení značí, že nemáš úplnou svobodu ve svých záměrech (např. jsi v obklíčení, zahnali tě do kouta, srazili na zem apod…)
Proti postavě v nevýhodném postavení můžeš hlásit záměr vyřadit jí (např. zahnat na útěk, zajmout).
+
 
Pokud postava v nevýhodném postavení chce získat svobodu k libovolné akci, musí se nejprve nevýhodného postavení zbavit (např. uvolnit obklíčení, vyklouznout z kouta, zvednout ze země, apod…)
+
Proti postavě v NEVÝHODNÉM postavení můžeš hlásit záměr vyřadit jí (např. zahnat na útěk, zajmout).
 +
 
 +
Pokud se nacházíš v NEVÝHODNÉM postavení a chceš získat svobodu k libovolné akci, musíš se nejprve NEVÝHODNÉHO postavení zbavit (např. uvolnit obklíčení, vyklouznout z kouta, zvednout ze země, apod…)
 +
 
 +
=== ROVNÉ POSTAVENÍ ===
 +
V ROVNÉM postavení tě nic neomezuje a může hlásit téměř libovolný záměr – vyjma záměrů znamenajících vyřazení protivníka.
 +
 
 +
Pokud chceš vyřadit postavu z ROVNÉHO postavení, musíš ji nejprve dostat do NEVÝHODNÉHO postavení (např. zatlačit do rohu, odzbrojit, uvolnit klády nad cestou, které ji zavalí).
 +
 
 +
V ROVNÉM postavení můžeš získat VÝHODNÉ postavení také tak, že vhodně využiješ prostředí k omezení záměrů, které je proti tobě možné hlásit (např. vylézt na stůl, zaběhnout do krytu).
 +
 
 +
=== VÝHODNÉ POSTAVENÍ ===
 +
Záměry, které je možné hlásit proti tobě hlásit, jsi-li ve VÝHODNÉM postavení, jsou omezené – zpravidla není možné hlásit záměry, které by tě rovnou dostaly do NEVÝHODNÉHO postavení (například jsi-li v krytu za spolubojovníky, na hradbách, vyvýšeném místě apod.., protivník se k tobě nejprve musí probít).
 +
 
 +
Pokud chceš postavu ve VÝHODNÉM postavení dostat do NEVÝHODNÉHO postavení, musíš jí nejprve VÝHODNÉHO postavení zbavit a dosáhnout tak ROVNÉHO postavení. To můžeš udělat tak, že získáš stejnou výhodu (např. vylezeš na hradby za ní a utkáš se tam s ní v rovném boji) či že jí výhody zbavíš (např. zničíš převrácený stůl, za kterým se doposud kryla).
 +
 
 +
== NEPŘÍJEMNOSTI ==
 +
Boj je divoká věc a tak není neobvyklé, že se občas hrdinům stane nějaká nepříjemnost. Možná bojuješ o křišťálovou sošku, ale v zápalu boje ji shodíš ze svého piedestalu a ona se poškodí. Možná chceš dobýt opevněnou pozici, ale musíš kvůli tomu vyvrátit bránu, která ti později bude chybět v obraně. Možná chceš získat srdce krásné zajaté panny, ale ta je znechucena tvou krutostí v boji. A možná chceš zajmout skřetí oddíl i s jejich šamanem, ale zjistíš, že zcela to nedokážeš a budeš stát před těžkou volbou – necháš utéct pár bojovníků? Nebo raději šamana?
 +
 
 +
Tyto situace v bojích mohou nastávat velmi často a v bojových tazích jim budeme říkat NEPŘÍJEMNOST.
 +
 
 +
Pokud si v bojovém tahu zároveň vybereš NEPŘÍJEMNOST a dosažení úspěchu, PJ si vybere a nabídne ti jednu z následujících možností:
 +
* Získal jsi pouze částečný úspěch v tom, čeho jsi chtěl dosáhnout.
 +
** PJ ti popíše, čeho jsi dosáhl.
 +
* Máš možnost získat plný úspěch v tom, čeho jsi chtěl dosáhnout, ale jen pokud se rozhodneš okamžitě za to zaplatit cenu.
 +
** PJ určí jakou, ty se rozhodni, zda ji zaplatíš.
 +
** Cenou může být i udělení zranění (pokud by jinak nebylo) nebo zvýšení zranění (pokud by i tak bylo)
 +
* Získal jsi plnohodnotný úspěch, ale musíš udělat nepěknou volbu menšího zla.
 +
** PJ ti nabídne pár alternativ vývoje situace a ty si jednu z nich vyber.
 +
* Dosáhl jsi plného úspěchu, ale zároveň sis zadělal na budoucí potíže
 +
** PJ odehraje Měkký tah.
 +
 
 +
== Důsledky voleb ==
 +
Ve '''Světě Dračáku''' má drtivá většina voleb a možností v sobě zahrnutý i popis toho, jak se taková volba projeví v příběhu. [[Základ hry#Zlaté pravidlo|Zlaté pravidlo]] platí pro všechny tahy a jejich volby, pro bojové pak obzvláště.
 +
 
 +
Pokud například bojový tah obsahuje volbu „tvrdě dorážíš na svého protivníka a tlačíš ho před sebou, zvyš jeho obdržené poškození o +1ZÁSAH“, tato volba neznamená pouhé proškrtání jiných číselných hodnot, ale opravdu značí, že postava postupuje vpřed a zatlačí svého protivníka. I kdyby to třeba mělo znamenat, že poruší formaci nebo přestane spořádaně ustupovat a přejde do protiútoku.

Verze z 15. 5. 2019, 12:49

Boj nastává ve hře tehdy, když chce jedna strana konfliktu chce něčeho dosáhnout silou a za cenu ublížení svému protivníkovi. Bojující strany navíc často mají protichůdné záměry a chtějí si je vynutit i za cenu ublížení si navzájem. Do této kapitoly ovšem zahrneme i jiná nebezpečí, která mohou dobrodruhům ublížit nebo nebezpečí která mohou dobrodruzi spustit proto, aby ublížili cizím postavám – například pasti či nástrahy přírody.

Záměry

Boj ve Světě dračáku je téměř vždy bojem „o něco“. Proto pokaždé, když ve hře budeš popisovat, co děláš a bude při tom docházet ke spuštění nějakého tahu, nezapomeň popsat, o co se snažíš – zda chceš nepřítele povalit na zem, probít se jeho řadami k páce od padacího mostu, vyrvat mu z rukou křišťálovou sošku nebo osvobodit krásnou dívku v nesnázích, spoutanou na obětním oltáři.

Výhodné, rovné a nevýhodné postavení

Ne vždy jsou situace v boji zcela rovné. Někdy postava bojuje z bezpečí hradeb či vyvýšeného postavení, jindy je v boji zahnaná do kouta, obklíčená, je na úzkém můstku. Takovýmto situacím říkáme VÝHODNĚ a NEVÝHODNÉ postavení. O tom, zda je takové postavení VÝHODNÉ nebo NEVÝHODNÉ vždy rozhoduje situace v příběhu – například postava, stojící na valu, která se brání protivníkovi útočícímu zespodu, má proti němu VÝHODNÉ postavení, zatímco proti jinému nepříteli, který vylezl na val opodál a bojuje s ním ve stejných podmínkách, žádnou výhodu nemá a jejich postavení je ROVNÉ.

Výhodné či nevýhodné postavení nijak neovlivňuje hody na kostách či volby jednotlivých tahů, ovlivňují však, jaké záměry je možné proti postavě zahrát.

NEVÝHODNÉ POSTAVENÍ

NEVÝHODNÉ postavení značí, že nemáš úplnou svobodu ve svých záměrech (např. jsi v obklíčení, zahnali tě do kouta, srazili na zem apod…)

Proti postavě v NEVÝHODNÉM postavení můžeš hlásit záměr vyřadit jí (např. zahnat na útěk, zajmout).

Pokud se nacházíš v NEVÝHODNÉM postavení a chceš získat svobodu k libovolné akci, musíš se nejprve NEVÝHODNÉHO postavení zbavit (např. uvolnit obklíčení, vyklouznout z kouta, zvednout ze země, apod…)

ROVNÉ POSTAVENÍ

V ROVNÉM postavení tě nic neomezuje a může hlásit téměř libovolný záměr – vyjma záměrů znamenajících vyřazení protivníka.

Pokud chceš vyřadit postavu z ROVNÉHO postavení, musíš ji nejprve dostat do NEVÝHODNÉHO postavení (např. zatlačit do rohu, odzbrojit, uvolnit klády nad cestou, které ji zavalí).

V ROVNÉM postavení můžeš získat VÝHODNÉ postavení také tak, že vhodně využiješ prostředí k omezení záměrů, které je proti tobě možné hlásit (např. vylézt na stůl, zaběhnout do krytu).

VÝHODNÉ POSTAVENÍ

Záměry, které je možné hlásit proti tobě hlásit, jsi-li ve VÝHODNÉM postavení, jsou omezené – zpravidla není možné hlásit záměry, které by tě rovnou dostaly do NEVÝHODNÉHO postavení (například jsi-li v krytu za spolubojovníky, na hradbách, vyvýšeném místě apod.., protivník se k tobě nejprve musí probít).

Pokud chceš postavu ve VÝHODNÉM postavení dostat do NEVÝHODNÉHO postavení, musíš jí nejprve VÝHODNÉHO postavení zbavit a dosáhnout tak ROVNÉHO postavení. To můžeš udělat tak, že získáš stejnou výhodu (např. vylezeš na hradby za ní a utkáš se tam s ní v rovném boji) či že jí výhody zbavíš (např. zničíš převrácený stůl, za kterým se doposud kryla).

NEPŘÍJEMNOSTI

Boj je divoká věc a tak není neobvyklé, že se občas hrdinům stane nějaká nepříjemnost. Možná bojuješ o křišťálovou sošku, ale v zápalu boje ji shodíš ze svého piedestalu a ona se poškodí. Možná chceš dobýt opevněnou pozici, ale musíš kvůli tomu vyvrátit bránu, která ti později bude chybět v obraně. Možná chceš získat srdce krásné zajaté panny, ale ta je znechucena tvou krutostí v boji. A možná chceš zajmout skřetí oddíl i s jejich šamanem, ale zjistíš, že zcela to nedokážeš a budeš stát před těžkou volbou – necháš utéct pár bojovníků? Nebo raději šamana?

Tyto situace v bojích mohou nastávat velmi často a v bojových tazích jim budeme říkat NEPŘÍJEMNOST.

Pokud si v bojovém tahu zároveň vybereš NEPŘÍJEMNOST a dosažení úspěchu, PJ si vybere a nabídne ti jednu z následujících možností:

  • Získal jsi pouze částečný úspěch v tom, čeho jsi chtěl dosáhnout.
    • PJ ti popíše, čeho jsi dosáhl.
  • Máš možnost získat plný úspěch v tom, čeho jsi chtěl dosáhnout, ale jen pokud se rozhodneš okamžitě za to zaplatit cenu.
    • PJ určí jakou, ty se rozhodni, zda ji zaplatíš.
    • Cenou může být i udělení zranění (pokud by jinak nebylo) nebo zvýšení zranění (pokud by i tak bylo)
  • Získal jsi plnohodnotný úspěch, ale musíš udělat nepěknou volbu menšího zla.
    • PJ ti nabídne pár alternativ vývoje situace a ty si jednu z nich vyber.
  • Dosáhl jsi plného úspěchu, ale zároveň sis zadělal na budoucí potíže
    • PJ odehraje Měkký tah.

Důsledky voleb

Ve Světě Dračáku má drtivá většina voleb a možností v sobě zahrnutý i popis toho, jak se taková volba projeví v příběhu. Zlaté pravidlo platí pro všechny tahy a jejich volby, pro bojové pak obzvláště.

Pokud například bojový tah obsahuje volbu „tvrdě dorážíš na svého protivníka a tlačíš ho před sebou, zvyš jeho obdržené poškození o +1ZÁSAH“, tato volba neznamená pouhé proškrtání jiných číselných hodnot, ale opravdu značí, že postava postupuje vpřed a zatlačí svého protivníka. I kdyby to třeba mělo znamenat, že poruší formaci nebo přestane spořádaně ustupovat a přejde do protiútoku.