Základy hry
Jak už bylo zmíněno, Svět Dračáku je hra na hrdiny s vypravěčem. Několik hráčů se ujme rolí hrdinů a při hraní budou popisovat, co jejich hrdinové ve hře provádí a jakým způsobem to provádí. Jeden z hráčů se ujme role Pána jeskyně a ten bude v určitých okamžicích do jejich vyprávění vstupovat a popisovat jim, jak na hrdiny reaguje okolí a bytosti v něm žijící.
Na těchto stránkách budeš mezi pravidly a popisy tahů nacházet také příklady ze samotné hry. Aby se ti v nich snadno orientovalo, hráči a jejich hrdinové mají v příkladech jména začínající stejnými písmeny: * Adam hraje lidského válečníka Angara. * Božena bude hrát elfí hraničářku Bowiel. * Cyril bude trpasličí alchymista Cydroson. * David představuje hobitího kouzelníka Drobka. * Erika si zahraje barbarskou zlodějku Egonu. Role Pána jeskyně se v příkladech ujme Petra.
Obsah
Vyprávění a tahy
Většina hry bude probíhat jako pouhé vyprávění, ve kterém budeš mít hlavní hráči hrdinů – budou na tahu. V příběhu se bude dít hlavně to, co si přejí oni. Co se týká běžných činností, hráči jsou ve svém tahu omezování pouze svou fantazií. U zvláštních činností, jako jsou neobvyklé dovednosti či magie, mohou dělat to, co jim dovolí pravidla.
Čas od času nastane ve hře situace, ve které je vývoj nějak předurčen pravidly. V takovém případě říkáme, že došlo ke spuštění tahu z pravidel. V jakých situacích se to bude stávat?
- Někdy se takový tah spustí sám od sebe, jen protože v herní situaci naplní určité podmínky.
- Občas může tah vyvolat hráč, protože sám chce.
Kromě toho se také bude stávat, že na tahu bude PJ. Může se tak stát, protože mu slovo předají sami hráči – například se zeptají, jak vypadá místo, kam přichází, nebo jak reaguje oponent na jejich argumenty. Někdo to je ale důsledkem některého z tahů – a v takovém případě hrdiny pravděpodobně čeká nějaká nepříjemnost či komplikace.
Tahy
Tahy jsou tedy jednoduchá pravidla, která se při hře používají. U většiny tahů je uvedeno, kdy dojde k jejich spuštění a tedy i vyhodnocení. Některé tahy se vyhodnocují s pomocí kostek, jiné tahy rovnou popisují, co se má stát. Ve hře jsou i tahy, které mění či upravují tahy jiné.
Zlatá pravidla
Pro vyhodnocování tahů platí dvě zlatá pravidla, která se jako nit potáhnou celou hrou:
Chceš-li hrát tah, musí se dít to, co tah požaduje.
Toto pravidlo říká, že pokud některý hráč chce, aby se ve hře spustil nějaký tah, jeho postava (či svět, pokud je na tahu PJ) musí v herním světě udělat to, co po něm tah žádá.
* Pokud chce hráč alchymisty použít tah [[Alchymisté#{{{1}}}|{{{1}}}]], který mu umožňuje zjistit, zda se kolem něj nějak projevuje magie, nestačí, aby si hodil kostkami, ale jeho postava ve hře opravdu musí začít pozorně zkoumat své okolí. Nemůže tah využít jen tak, mimoděk, uprostřed lítého boje nebo pokud leží svázaná s páskou přes oči v koutě. * Pokud chce PJ v divoké bitce se skřety na neúspěch postavy reagovat tahem ROZDĚL JE, musí například popsat, že skřeti v boji zatlačili postavu do jiné chodby než zbytek družiny.
Děje-li se to, co požaduje nějaký tah, musíš ho zahrát.
Toto pravidlo říká, že pokud nějaká situace ve hře odpovídá některému z tahů, tak se opravdu příslušný tah spouští a je potřeba ho vyhodnotit.
* Pokud hráč válečníka popisuje, jak jeho postava točí nad hlavou kyjem a řve na nepřátele „Peníze nebo život“, odpovídá to obecnému tahu HROZBA, a hráči by si tedy měl hodit kostkami, aby se dozvěděl, co jeho rozhodnutí způsobí. * Pokud hraničář má tah MAGICKÉ ZRCADLO, který se spouští tehdy, když je na hraničáře sesláno libovolné kouzlo, aby hraničáře chránilo před vlivem magie, tento tah se bude vyhodnocovat i pokud by mu spřátelený kouzelník chtěl pomoci levitačním kouzlem.
Občas se ti při hře stane, že situaci některé postav nedokážeš podle zlatých pravidel přiřadit situaci ve hře některému z tahů či jeho výsledku. V takovém případě máš dvě možnosti * Popiš situaci jinak, tak aby odpovídala požadovanému tahu či výsledku * Použij jiný tah či výsledek. Takový, který opravdu odpovídá tomu, co se má ve hře stát. Zlaté pravidlo se netýká jen spouštění tahů. Úplně stejně platí i pro vybírání možností během vyhodnocování tahů i jakoukoliv jinou část hry.}}
Stříbrné pravidlo
Občas se ti ve hře stane, že na nějakou situaci je možné vyhodnotit více tahy. V takové situaci platí, že tah, který je psán nějaké situaci více na míru má přednost, před tahem obecnějším.
Příklad: Při pokusu proplížit se do nepřátelského tábora hrozí postavě nebezpečí, že bude odhalena – to dopovídá obecnému popisu spuštění u tahu NAVZDORY NEBEZPEČÍ. V pravidlech je ale také popsán tah HLAVNĚ NENÁPADNĚ, který je ušitý na míru tajným průnikům. Proto má přednost a použije se ten.
Bronzové pravidlo
Pokud ve hře narazíš na situaci, která stojí za hození kostkami, protože zřejmě hrozí nějaký neúspěch, ale v pravidlech pro ní neexistuje vhodný tah, použij k vyhodnocení tah NAVZDORY NEBEZPEČÍ.
Kostky
Vyhodnocení s pomocí kostek se provádí hodem dvěma šestistěnnými kostkami. V pravidlech je snadno poznáš, jsou zapsány ve formátu hoď+[HODNOTA], např. hoď+SIL znamená: „hoď dvěma šestistěnnými kostkami a přičti hodnotu své vlastnosti síla“. Pro různé tahy se používají různé hodnoty – většinou půjde o některou z vlastností postav, občas to ale může být něco jiného.
Svět Dračáku předpokládá, že hra se točí okolo toho, jak hrdinové zápolí s nepřízní okolního světa. Proto si vždy hází pouze hráči, kteří hrají za postavy. PJ si nikdy nehází a každý tah se vyhodnocuje právě jedním hodem. Někdy se ovšem může stát, že jedna situace vyvolá více tahů či že vyhodnocení jednoho tahu vyústí okamžitě v tah další.
Jakmile si hodíš a přičteš k tomu příslušnou hodnotu, podívej se na popis tahu, ve kterém se dozvíš, jaký výsledek tě čeká.
- Hod 7 a více znamená TREFU – situace pro tebe dopadla příznivě.
- Hod 10 a více (v pravidlech označovaný 10+) znamená zpravidla velmi dobré vyústění bez komplikací, plný úspěch
- Hod mezi 7 a 9 (v pravidlech označovaný 7-9) znamená zpravidla obstojné vyústění s možnými komplikacemi, částečný úspěch
- Hod 6 a méně (v pravidlech označovaný 6-) znamená POTÍŽE – situace se ti vymkla z rukou.
- Velmi často to znamená, že na tahu je PJ. A tahy, které má PJ pro taková vyústění k dispozici, dokáží postavám pěkně zavařit.
Většina tahů nabízí více možností a nechává hráče nebo PJ tyto možnosti kombinovat. Vždy se řiď popisem tahu – a nezapomínej, že ať zvolíš, co zvolíš, vždy se při tom uplatní zlatá pravidla.
Bonusy a postihy
V průběhu hry se ti může stát, že některé tahy ovlivní tvé další hody. V pravidlech je to označeno bonusem či postihem, následovaným slovem STÁLE a PŘÍŠTÍ (např. +1STÁLE nebo -1PŘÍŠTÍ).
- Označení STÁLE je vždy doplněno nějakou podmínkou a bonus či postih bude ovlivňovat všechny tvé hody, až do splnění uvedené podmínky.
- Označení PŘÍŠTÍ znamená, že bonus či postih ovlivní právě jeden tvůj následující hod. Může a nemusí být doplněné nějakou podmínkou.
Tyto bonusy je možné kumulovat.
Držení a volby
U některých tahů najdeš na výběr z několika voleb, anebo je u nich uvedeno, že máš určitý počet „držení“.
- Formulace „Zvol [několik] z“ znamená, že musíš zvolit ihned a tvá volba se také okamžitě projeví v příběhu.
- Formulace „Drž [několik] a držené můžeš použít na“ znamená, že svá držení nemusíš použít hned. Pamatuj si je a můžeš je využít i později v příběhu. Často je ale stanovena nějaká podmínka, po jejímž skončení o držení přijdeš, bez ohledu na to, zda jsi je použil nebo ne.