Tahy
Tahy
Už víme, že Svět Dračáku má specifickou dynamiku střídání se PJ a hráčů.
Po většinu času jsou na tahu hráči. Oni vypráví, co se děje a ty jako PJ jim jen pomáháš s vyhodnocováním jejich tahů a doplňuješ jim informace a popisy, které jako hráči sami neznají. Čas od času se ovšem dostaneš na tah ty. Když jsi jako PJ na tahu, vyber si jeden z mnoha tahů, které máš ve hře k dispozici a zahraj ho. Neříkej však při tom jmenovitě, jaký tah hraješ, místo toho jim popiš událost v příběhu, která mu nejvíce odpovídá.
Ve pravidlech máš k dispozici krátký seznam vlastních tahů. Můžeš je hrát jako měkké, nebo jako tvrdé. - Měkké tahy ve hře oznamují budoucí nebezpečí. Hraješ-li měkký tah, situace eskaluje, napětí stoupá, ale hrdinové v zásadě mají možnost nějak zasáhnout, reagovat, jsou stále ještě pány osudu. - Tvrdé tahy zasáhnou postavy přímo, tvrdě, nevratně. Hraješ-li tvrdý tah, dochází k posunu situace v příběhu, který už nejde snadno vzít zpět či zastavit.
Kromě svých vlastních tahů dále budeš mít k dispozici tahy hrozeb - každá bytost z bestiáře, každá past, magické místo, vesnice či cizí postava ti bude nabízet krátký seznam svých oblíbených reakcí, metod boje či neobvyklých událostí, které můžeš použít, pokud jsi na tahu a bytost je na scéně.
- Pokud se tě hráči zeptají, co se děje (většinou měkký)
- Postavy na Výpravě zbytečně otálejí - např. více meditací/táboření bezprostředně po sobě (většinou měkký)
- Pokud postavy daly "příležitost na stříbrném podnose" – např. ignorovaly měkký tah (většinou tvrdý)
- Pokud postavy mají POTÍŽE – hod 6-. (měkký nebo tvrdý tah)
Krom tvrdosti tahu také záleží na vyznění tahu, které mohou ovlivnit hodiny.
- Pokud jsou hodiny odpovídající hrozby v prvních třech segmentech, tahy by měly hrozbu spíše představovat či charakterizovat.
- Ve čtvrtém a pátém segmentu by měly hrozbu eskalovat k nějakému konfliktu.
- Zaplnění šestého segmentu by mělo téměř vždy znamenat významný zlom či změnu ve vývoji hrozby, případně její zánik.
Tahy
Jak sis určitě všiml, tahy hrdinů jsou vždy popsané v druhé osobě jednotného čísla - oslovují hráče a říkají mu, co má dělat. Aby se ti lépe orientovalo v textech bytosti a určených pánovi jeskyně, budou tahy PJ a bytosti obsahovat instrukce pro hrdiny také v druhé osobě a instrukce pro PJ/bytosti budou uvedeny v první osobě. Tedy např.: 'Když tě zasáhnu, odzbrojím tě.', znamená "Když bytost a zasáhne hrdinu, hrdina bude odzbrojený."
V následujícím přehledu najdeš svoje tahy
- Družina
- Rozdělím vás / Oddělím tě od ostatních
- Svedu vás dohromady / Přivedu tě k někomu
- Svěřím ti někoho
- Přivedu tě/někoho na scénu
- Soustředím na tebe/někoho pozornost
- Otočím tvůj tah proti tobě
- UNAVÍM tě/nebudeš moct plnohodnotně tábořit.
- Boj a nebezpečí
- Udělím ti/někomu ZÁSAH
- Zvýším ti/někomu +1ZÁSAH
- Udělím ZÁSAH oběma stranám
- Zvyším sobě +1ZÁSAH, snížím tobě -1ZÁSAH, nebo obojí
- Vyklouznu z nevýhodného postavení
- Zaženu tě do nevýhodného postavení
- Zbavím tě výhodného postavení
- Získám výhodné postavení.
- Zajmu tě/někoho
- Udělím ti/někomu ZÁSAH
- Vybavení
- Odzbrojím tě
- Seberu ti kus vybavení
- Využiji nevýhod, slabin tvého vybavení
- Přinutím tě utrácet, platit, nakupovat
- Svěřím ti něco
- Náznaky:
- Naznačím nebezpečí mimo scénu
- Naznačím blížící se nebezpečí
- Předestřu ti důsledky a zeptám se, co děláš? (předám tah)
- Nabídnu příležitost:
- Za cenu
- Zadarmo
- Hrozby a bytosti - odehraji:
- Běžný tah podle svého instinktu
- Tah ze svého chování
- Svůj zvláštní tah