Změny

Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání

Příručka Pána jeskyně

Odebráno 4 516 bajtů, 6. 12. 2020, 09:37
bez shrnutí editace
Jak hru vést, aby to bylo zábavné, zajímavé a zároveň to nebylo zatěžující, ti vysvětlí agenda, principy a tahy, popsané dále.
 
 
 
== Tahy ==
Jak sis určitě všiml, tahy hrdinů jsou vždy popsané v druhé osobě jednotného čísla - oslovují hráče a říkají mu, co má dělat.
Aby se ti lépe orientovalo v textech bytosti a určených pánovi jeskyně, budou tahy PJ a bytosti obsahovat instrukce pro hrdiny také v druhé osobě a instrukce pro PJ/bytosti budou uvedeny v první osobě. Tedy např.: 'Když tě zasáhnu, odzbrojím tě.', znamená "Když bytost a zasáhne hrdinu, hrdina bude odzbrojený."
 
V následujícím přehledu najdeš svoje tahy
* Družina
** Rozdělím vás / Oddělím tě od ostatních
** Svedu vás dohromady / Přivedu tě k někomu
** Svěřím ti někoho
** Přivedu tě/někoho na scénu
** Soustředím na tebe/někoho pozornost
** Otočím tvůj tah proti tobě
** UNAVÍM tě/nebudeš moct plnohodnotně tábořit.
* Boj a nebezpečí
** Udělím ti/někomu ZÁSAH
*** Zvýším ti/někomu +1ZÁSAH
** Udělím ZÁSAH oběma stranám
*** Zvyším sobě +1ZÁSAH, snížím tobě -1ZÁSAH, nebo obojí
** Vyklouznu z nevýhodného postavení
** Zaženu tě do nevýhodného postavení
** Zbavím tě výhodného postavení
** Získám výhodné postavení.
** Zajmu tě/někoho
* Vybavení
** Odzbrojím tě
** Seberu ti kus vybavení
** Využiji nevýhod, slabin tvého vybavení
** Přinutím tě utrácet, platit, nakupovat
** Svěřím ti něco
* Náznaky:
** Naznačím nebezpečí mimo scénu
** Naznačím blížící se nebezpečí
** Předestřu ti důsledky a zeptám se, co děláš? (předám tah)
* Nabídnu příležitost:
** Za cenu
** Zadarmo
* Hrozby a bytosti - odehraji:
** Běžný tah podle svého instinktu
** Tah ze svého chování
** Svůj zvláštní tah
 
== Několik dalších rad ==
Neboj se vést hru otevřeně. Neznamená to, že musíš hráčům hned prozradit všechna tajemství a nástrahy, které na ně chystáš, ale poskytni jim dostatek informací k tomu, aby jejich rozhodnutí a volby byly informované. Tvým úkolem není nachytat na švestkách nepozorné hráče, tvým úkolem je objevit spolu s nimi zajímavý příběh jejich postav.
 
Neboj se družinu neustále rozdělovat a znovu spojovat pomocí tahů Družiny. Svět dračáku není úplně klasická družinovka a velká část zábavy vychází z nejrůznějších „náhodiček“ a šťástných i méně šťastných shledání, která nastávají, zejména pokud ty jsi na tahu. Nejlepší je držet postavy nedaleko od sebe, se hrou si můžete užít víc zábavy, pokud se postavy budou vzájemně ovlivňovat spíše nepřímo, skrze důsledky svých činů, než když budou procházet jednu místnost za druhou společně v sevřené formaci a každého, kdo jim zkříží cestu, v prvním tahu vymažou z podpovrchu zemského.
 
Rozděluj vždy ale pouze s postavy, nikdy ne hráče. Určitě neodcházej s žádným z hráčů za dveře a pokus se nevyužívat např. papírky s tajnými informacemi. Naopak, i události osamocené postavy odehrávej před ostatními hráči, ať se všichni dohromady bavíte jejím příběhem. Nezapomínej ale při tom často přeskakovat mezi hráči, aby se ostatní nenudili. Pokud nevíš, kdy sebrat jednomu hráči slovo a předat ho jinému, zcela jistě vhodným momentem je, pokud má POTÍŽE. To totiž znamená, že ty jsi na tahu. A vždycky mu můžeš jen naznačit, co ho čeká, provést malý „cliffhanger“ a předat slovo někomu jinému. Pomáhá to ve hře udržovat napětí.
 
Pokud máš družinu rozdělenou a zajímá tě, zda POTÍŽE jedné postavy nějak neovlivnily postavu jinou, nesnaž se nějak přesně simulovat běh okolního světa. Ty jsi na tahu a odehraj ze svých tahů to, co ti v daný moment přijde nejvhodnější. Pokud se mají dvě postavy potkat, ať se potkají – bylo by hloupé minout zajímavé setkání, jen protože jedna z postav prošla stejnou ulicí o pár minut dříve. A pokud se naopak mají těsně minout, ať se minou – je to tvůj tah a je tvoje práce v době, kdy jsi na tahu, vytvářet drama.
 
Totéž platí o cizích postavách. Chceš-li vědět, zda postavy potkají v lese vlkodlaka, nezabývej se dopředu tím, kdy se to stane. Nepřipravuj si pravděpodobnosti náhodných setkání, neplánuj si do svých poznámek vlkodlačí itinerář. Místo toho počkej, až budeš na tahu – a potom zahraj tah Přiveď někoho na scénu. Nebo využij některé z odpovědí v tahu Odhad situace, abys postavám vlkodlaka představil.

Navigační menu