Změny

Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání

Boj a nebezpečí

Přidáno 1 711 bajtů, 1. 2. 2020, 22:13
ZÁKEŘNOST
Při běžné hře s jednoduchými konflikty nepotřebuješ zvláštní pravidla pro průběh boje. Spolu s ostatními hráči vyprávíš, co tvá postava dělá a když ve hře nastane situace, která odpovídá některému z tahů, prostě jej vyhodnotíš.
Čas od času se ale do bitvy zapojí celá skupina nebo se boje účastí velké množství bytostí a v takovém případě je vhodné vnést do vyprávění určitý řád. '''Svět Dračáku''' sice nezná klasický boj na kola, při kterém se střídají jednotliví účastníci, ale i tak je vhodné si boj rozdělit na jakési časové úseky, ve kterých se dostane na každého hráče a také je v některých situacích vhodné hlídat pořadí, v jakých hráči u stolu odehrávají. Pokud by tedy pořadí odehrávání nebylo zcela jasné, domluv se s ostatními hráči, kdo bude jakým způsobem bojovou situaci řešit, a odehrajte situaci v následujícím pořadí:
* Jako první se vyhodnotí kouzla působící na dálku
* Jako poslední se vyhodnotí případné nebojové tahy a kouzla působící na {{DOSAH|DOTYK}}
Zároveň ale měj na paměti, že toto pořadí není pevnéa to, co se odehrává v příběhu je důležitější, než formální pořadí akcí. Pokud se se spoluhráči dohodneš, že to uděláte jinak, tak vyhodnocení bude odpovídat vašemu rozhodnutí. Například pokud se bojovník rozhodne vtrhnout do místnosti, několikrát udeřit a pak se stáhnout, aby nepřátele vylákal na mušku spřátelenému lučištníkovi, zcela jistě nejprve dojde k vyhodnocení bojovníkovy snahy nalákat nepřátele a teprve potom bude na tahu lučištník. Jsou-li odehrány a vyhodnoceny všechny akce a činnosti hrdinů a ve hře jsou stále bytosti, které nebyly do žádného vyhodnocení zapojeny, PJ s nimi táhne měkký nebo tvrdý tah, podle okolností. To může okamžité spustit tahy postav - například {{NAVZDORY NEBEZPEČÍ}} nebo {{ZTEČ}}, kterou si hráč hrdiny nepřál, ale byl do ní vtažen proti své vůli.
== Výhodné, rovné a nevýhodné postavení ==
Ne vždy jsou situace v boji zcela rovné. Někdy postava bojuje z bezpečí hradeb či vyvýšeného postavení, jindy je v boji zahnaná do kouta, obklíčená, je na úzkém můstku. Takovýmto situacím říkáme VÝHODNĚ a NEVÝHODNÉ postavení. O tom, zda je takové postavení VÝHODNÉ nebo NEVÝHODNÉ vždy rozhoduje situace v příběhu – například postava, stojící na valu, která se brání protivníkovi útočícímu zespodu, má proti němu VÝHODNÉ postavení, zatímco proti jinému nepříteli, který vylezl na val opodál a bojuje s ním ve stejných podmínkách, žádnou výhodu nemá a jejich postavení je ROVNÉ.
Výhodné či nevýhodné postavení nijak neovlivňuje hody na kostách kostkách či volby jednotlivých tahů, ovlivňují však, jaké záměry je možné proti postavě zahráta to tak, že tyto záměry omezují.
=== NEVÝHODNÉ postavení ===
NEVÝHODNÉ postavení značí, že nemáš úplnou svobodu ve svých záměrech (např. jsi v obklíčení, zahnali tě do kouta, srazili na zem apod…)
Proti postavě Stojíš-li proti protivníkovi, který je v NEVÝHODNÉM postavení , můžeš hlásit záměr vyřadit jej (např. zahnat na útěk, zajmouta svázat, zavřít za dveřmi a zatarasit a pod...).
Pokud se nacházíš v NEVÝHODNÉM postavení a chceš získat svobodu k libovolné akci, musíš se nejprve NEVÝHODNÉHO postavení zbavit (např. uvolnit obklíčení, vyklouznout z kouta, zvednout ze země, apod…)
Pokud chceš postavu ve VÝHODNÉM postavení dostat do NEVÝHODNÉHO postavení, musíš jí nejprve VÝHODNÉHO postavení zbavit a dosáhnout tak ROVNÉHO postavení. To můžeš udělat tak, že získáš stejnou výhodu (např. vylezeš na hradby za ní a utkáš se tam s ní v rovném boji) či že jí výhody zbavíš (např. zničíš převrácený stůl, za kterým se doposud kryla).
'' Pozn. : Všimni si, že často času bude VÝHODNÉ postavení pro jednu stranu boje znamenat NEVÝHODNÉ postavení pro druhou. A zrušení jednoho bude znamenat zároveň zrušení druhého. Nemusí to tak ale být vždy - například dva střelci v dobrém krytu mohou mít zároveň oba NEVÝHODNÉ VÝHODNÉ postavení a dva bojovníci svádějící souboj v bažinách, zatímco se pomalu noří do bahna, mohou mít zároveň NEVÝHODNÉ postavení.''  Pozn.: Při práci s postaveními stále platí ZLATÁ PRAVIDLA. Pravidla pro postavení pouze omezují, co všechno můžeš/nemůžeš udělat, ale nepředurčují, že možnosti, které nabízí, jsou k dispozici vždy a že na ně máš absolutní právo. Např. jsi-li v ROVNÉM postavení s baziliškem či drakem na otevřeném prostranství, bude velmi obtížné až nemožné vymyslet takovou situaci, která by draka dostala do NEVÝHODNÉHO postavení, zatímco když ve stejné situaci budeš stát proti goblinovi, bude prostě stačit jej povalit na zem.
== Nepříjemnost ==
* Získal jsi pouze částečný úspěch v tom, čeho jsi chtěl dosáhnout.
** PJ ti popíše, čeho jsi dosáhl.
** Částečným úspěchem může být i nižší zranění (pro tebe, nebo pro tvého soupeře)
* Máš možnost získat plný úspěch v tom, čeho jsi chtěl dosáhnout, ale jen pokud se rozhodneš okamžitě za to zaplatit cenu.
** PJ určí jakou, ty se rozhodni, zda ji zaplatíš.
** Cenou může být i udělení zranění (pokud by jinak nebylo) nebo zvýšení zranění (pokud by i tak bylo)
* Získal jsi plnohodnotný úspěch, ale musíš udělat nepěknou volbu menšího zla. ** PJ ti nabídne pár nepěkných alternativ vývoje situace a ty si jednu z nich vyber.
* Dosáhl jsi plného úspěchu, ale zároveň sis zadělal na budoucí potíže
** PJ odehraje Měkký měkký tah.
== Důsledky voleb ==
Snažíš se něčeho dosáhnout násilím a nepřátelé ti kladou ozbrojený odpor, tak:
* Jde-li o boj na blízko (dosah {{DOSAH|DOTYK}}), hoď+{{SIL}} a můžeš dosáhnout libovolného záměru, přiměřeně vzájemnému postavení
* Jde-li o boj na dálku (dosah {{DOSAH|HOD}}+nebo {{DOSAH|DOSTŘEL}}, výjimečně i {{DOSAH|VÝSTŘELDOHLED}}), hoď+{{OBR}} a můžeš:** Zabránit protivníkovi v dosažení jeho záměru (např. jej střelit dřív, než se mu podaří vyvolat démona) nebo pohybu (např. mu zahradit palbou ústupovou cestu).** Dosáhnout záměrů, které přímo vyplývají z charakteru použité zbraně (např. zapálit doškové střechy ohnivými šípy či ohnivou koulí, nebo chycení oponenta vrženým lasem).** Bojem na dálku však nelze dosáhnout úplně čehokoliv, (např. vyhnat protivníka z krytu, obsadit místo, které drží nebo se zmocnit předmětu, který nese).
* Některé tahy (např. magie) umožňují místo {{SIL}} či {{OBR}} použít i jiné vlastnosti nebo {{MAG}}y. I v takovém případě platí omezení záměrů podle dosahu a postavení.
VŽDY:
* Nepřítel obdržel {{ZÁSAH}}* Ty jsi obdržel {{ZÁSAH}}
TREFA:
* 10+: Dosáhl jsi plného úspěchu a vyber si 1 z:
** V boji rázné a tvrdě postupuješ vpřed – tvůj útok je silnější o +1ZÁSAH1{{ZÁSAH}}.** V boji využíváš krytu či manévruješ – oponentův útok je slabší o -1ZÁSAH1{{ZÁSAH}}.
* 7-9: Vyber si mezi:
** Dosáhl jsi plného úspěchu
* 6-: PJ je na tahu.
{{poznámka| Pozn.: Občas také nastává situace, kdy záměrem obou protivníků není nic jiného, než uškodit protivníkovi – např. duel na rytířském turnaji či vzájemné ostřelování se dvou skupin střelců. V takovém případě stále používej tah ZTEČ, „plný úspěch“ v takové situaci znamená, že nenastala {{NEPŘÍJEMNOST}}.}}
=== ZÁKEŘNOST ===
* 10+: Vyber si 1z:
** Dosáhl jsi plného úspěchu
** Tvůj útok je razantní, prudký a silnější o +1ZÁSAH a dosáhl jsi úspěchu za cenu {{NEPŘÍJEMNOST|NEPŘÍJEMNOSTI}}.
* 7-9: Vyber si 1 z:
** Dosáhl jsi úspěchu za cenu {{NEPŘÍJEMNOST|NEPŘÍJEMNOSTI}}
** Dosáhl jsi plného úspěchu, ale tvůj útok byl opatrný a slabší o -1ZÁSAH.** Vzdal jsi se úspěchu (ale nečeká tě NEPŘÍJEMNOST a neoslabil jsi ZÁSAH).
POTÍŽE
* 6-: Nepřítel dosáhl svého nebo ti unikl nezraněn, PJ je na tahu.
{{poznámka| Pozn.: ZÁKEŘNOST se používá pouze tehdy, pokud není jisté, že budeš v útoku úspěšný. Pokud je to jisté, není třeba nic vyhodnocovat a můžeš rovnou ohlásit, že jsi dosáhl svého a udělil jsi odpovídající ZÁSAH.}}
=== NAVZDORY NEBEZPEČÍ ===
* 6-: PJ je na tahu.
{{poznámka|Tah Pozn.: NAVZDORY NEBEZPEČÍ se používá pouze tehdy, pokud není jisté, zda se dá nebezpečí vyhnout. Pokud je jisté, že nebezpečí udeří, není třeba nic vyhodnocovat a rovnou obdržíš ZÁSAH a nepodařilo se ti dosáhnout svého.Tah NAVZDORY NEBEZPEČÍ také není čistě bojový tah, používá se i při jiných nebezpečích, například pokud postavy spustí pasti, překonávají nebezpečné překážky a podobně.}} == PŘEHLED BOJOVÝCH TAHŮ ==Pokud se nemůžeš rozhodnout, který tah použít pro popis nastalé situace, můžeš pro orientaci využít následující stupnici:
{{poznámka|PŘEHLED BOJOVÝCH TAHŮ:Pokud se nemůžeš rozhodnout, který tah použít pro popis nastalé situace* Je-li někdo zcela v tvé moci, můžeš pro orientaci využít následující přehled:mu udělit libovolné zranění.* Pokud chceš Chceš-li někomu ublížit , je jisté, že ho trefíš a on se nechce nebo vůbec nemůže bránit** Je-li jisté, že ho trefíš, rovnou uděl zranění odpovídající {{ZÁSAH|ZÁSAHU}}. ** Není-li jisté, že ho trefíš, zkouší uniknout nebo se nějak krýt, ale nedá se z tebou do potyčky, je to {{ZÁKEŘNOST}}.* Pokud si s někým vzájemně chcete a můžete ublížit** Je , je to {{ZTEČ}} (místa, věci, osoby).* Pokud ti někdo chce ublížit a ty se nebráníš nebo se jemu ne, jen snažíš tomu vyhnout a** Není-li jisté, že tě trefíči něco udělat ohrožení navzdory, jednáš je to {{NAVZDORY NEBEZPEČÍ}}** Je-li jisté, že tě trefí, nebo se nechceš či nemůžeš bránit, rovnou ti udělí zranění odpovídající {{ZÁSAH|ZÁSAHU}}* Jsi-li zcela v jeho moci, může ti udělit libovlné zranění - zeptej se PJ, co se stane.

Navigační menu