Příručka Pána jeskyně

Z Svět Dračáku
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání

Tahle kapitola je určená především PJ. I pokud ale ve vaší skupině nejsi PJ, neboj se ji přečíst. Dozvíš se v ní něco o pozadí hry, kterou společně hrajeme, pomůže ti pochopit, proč tvůj PJ dělá při hře to, co dělá - a třeba tě i zláká, abys ty sám zkusil někdy být PJ. Existuje mnoho způsobů, kterým se dá vést hra na hrdiny. Vincent Baker pro svou hru ApocalypseWorld vymyslel jeden specifický a z jeho hry se rázem stal celosvětový hit. Dovolil jsem si propůjčit si ho a mírně jej upravit pro Svět dračáku. Ty se jej v následujících odstavcích naučíš.

Rozdělení rolí u stolu

Svět dračáků používá na první pohled klasické rozdělení rolí u stolu:

- většina spoluhráčů se ujme role jednoho z protagonistů příběhu, hrdiny, a při hře s ním pak zažívá různá dobrodružství, rozhoduje o tom, co bude dělat a kam by se jeho příběh měl odvíjet. - jeden z hráčů - další text bude předpokládat, že jsi to ty - zastává roli Pána Jeskyně, neboli PJ. Jako PJ budeš pro ostatní připravovat zápletky, zprostředkovávat jim reakce okolního světa a jeho obyvatel.

Tím ale podobnost s klasickými hrami končí. Ve Světě dračáku platí i pro tebe, jako PJe, nejrůznější pravidla, která ti na jednu stranu pomohou hru vést a fungují jako zdroj inspirace, na druhou stranu ti dají určité limity a omezení v tom, jaké překážky můžeš před hráče stavět a kdy to můžeš dělat.

Hráči a hrdinové

Z úvodní kapitoly už víš, že dokud jsou hráči se svými hrdiny na tahu, hra je jejich v rukou. Co tedy mohou dělat?

Mohou ve Světě dračáku popisovat a určovat:

  • co jejich postavy dělají
  • jaký má jejich akce dopad na neživý okolní svět
  • a nebrání-li jim v tom nějaká zvláštní okolnost, mohou popisovat i to, jak na jejich akci zareagují bezejmenné cizí postavy a bytosti.

Při tom se samozřejmě řídí zlatými, stříbrnými a bronzovými pravidly, takže občas berou do ruky kostky a často jim tahy, které zahrají, nějak vymezí, co vlastně mají popisovat a kam se bude příběh odehrávat. Je-li na tahu hráč hrdiny, tvoje role spočívá zejména v tom, že pomáháš hráčům s aplikací zlatého, stříbrného a bronzového pravidla (tedy např. hlídáš, zda nespustili nějaký tah, případně jim pomáháš vyjasnit jaký), případně doplňuješ hráčům představu o podobě situace v herním světě, aby všichni byli na jedné vlně a rozuměli stejně tomu, co se ve hře děje.

Pán jeskyně

Jakmile se dostaneš na tah ty, můžeš hráčům popisovat: - co dělá či jak reaguje okolní svět - co dělají či jak reagují ostatní bytosti (bez ohledu na jejich význam) - a případně určit, co hrdinům hrozí, či co se jim stalo.

Jen jedna jediná věc ti bude zapovězena. Nikdy nebudeš moct hrát za některého z hrdinů. Můžeš popsat, co se mu stalo, můžeš dokonce převzít nad postavou kontrolu, např. skrze mocné kouzlo, ale hraní, a tedy dělání vědomých rozhodnutí za hrdinu, to je vždy doménou pouze hráčů.

Jak hru vést, aby to bylo zábavné, zajímavé a zároveň to nebylo zatěžující, ti vysvětlí agenda, principy a tahy, popsané dále.


Tahy

Jak sis určitě všiml, tahy hrdinů jsou vždy popsané v druhé osobě jednotného čísla - oslovují hráče a říkají mu, co má dělat. Aby se ti lépe orientovalo v textech bytosti a určených pánovi jeskyně, budou tahy PJ a bytosti obsahovat instrukce pro hrdiny také v druhé osobě a instrukce pro PJ/bytosti budou uvedeny v první osobě. Tedy např.: 'Když tě zasáhnu, odzbrojím tě.', znamená "Když bytost a zasáhne hrdinu, hrdina bude odzbrojený."

V následujícím přehledu najdeš svoje tahy

  • Družina
    • Rozdělím vás / Oddělím tě od ostatních
    • Svedu vás dohromady / Přivedu tě k někomu
    • Svěřím ti někoho
    • Přivedu tě/někoho na scénu
    • Soustředím na tebe/někoho pozornost
    • Otočím tvůj tah proti tobě
    • UNAVÍM tě/nebudeš moct plnohodnotně tábořit.
  • Boj a nebezpečí
    • Udělím ti/někomu ZÁSAH
      • Zvýším ti/někomu +1ZÁSAH
    • Udělím ZÁSAH oběma stranám
      • Zvyším sobě +1ZÁSAH, snížím tobě -1ZÁSAH, nebo obojí
    • Vyklouznu z nevýhodného postavení
    • Zaženu tě do nevýhodného postavení
    • Zbavím tě výhodného postavení
    • Získám výhodné postavení.
    • Zajmu tě/někoho
  • Vybavení
    • Odzbrojím tě
    • Seberu ti kus vybavení
    • Využiji nevýhod, slabin tvého vybavení
    • Přinutím tě utrácet, platit, nakupovat
    • Svěřím ti něco
  • Náznaky:
    • Naznačím nebezpečí mimo scénu
    • Naznačím blížící se nebezpečí
    • Předestřu ti důsledky a zeptám se, co děláš? (předám tah)
  • Nabídnu příležitost:
    • Za cenu
    • Zadarmo
  • Hrozby a bytosti - odehraji:
    • Běžný tah podle svého instinktu
    • Tah ze svého chování
    • Svůj zvláštní tah

Několik dalších rad

Neboj se vést hru otevřeně. Neznamená to, že musíš hráčům hned prozradit všechna tajemství a nástrahy, které na ně chystáš, ale poskytni jim dostatek informací k tomu, aby jejich rozhodnutí a volby byly informované. Tvým úkolem není nachytat na švestkách nepozorné hráče, tvým úkolem je objevit spolu s nimi zajímavý příběh jejich postav.

Neboj se družinu neustále rozdělovat a znovu spojovat pomocí tahů Družiny. Svět dračáku není úplně klasická družinovka a velká část zábavy vychází z nejrůznějších „náhodiček“ a šťástných i méně šťastných shledání, která nastávají, zejména pokud ty jsi na tahu. Nejlepší je držet postavy nedaleko od sebe, se hrou si můžete užít víc zábavy, pokud se postavy budou vzájemně ovlivňovat spíše nepřímo, skrze důsledky svých činů, než když budou procházet jednu místnost za druhou společně v sevřené formaci a každého, kdo jim zkříží cestu, v prvním tahu vymažou z podpovrchu zemského.

Rozděluj vždy ale pouze s postavy, nikdy ne hráče. Určitě neodcházej s žádným z hráčů za dveře a pokus se nevyužívat např. papírky s tajnými informacemi. Naopak, i události osamocené postavy odehrávej před ostatními hráči, ať se všichni dohromady bavíte jejím příběhem. Nezapomínej ale při tom často přeskakovat mezi hráči, aby se ostatní nenudili. Pokud nevíš, kdy sebrat jednomu hráči slovo a předat ho jinému, zcela jistě vhodným momentem je, pokud má POTÍŽE. To totiž znamená, že ty jsi na tahu. A vždycky mu můžeš jen naznačit, co ho čeká, provést malý „cliffhanger“ a předat slovo někomu jinému. Pomáhá to ve hře udržovat napětí.

Pokud máš družinu rozdělenou a zajímá tě, zda POTÍŽE jedné postavy nějak neovlivnily postavu jinou, nesnaž se nějak přesně simulovat běh okolního světa. Ty jsi na tahu a odehraj ze svých tahů to, co ti v daný moment přijde nejvhodnější. Pokud se mají dvě postavy potkat, ať se potkají – bylo by hloupé minout zajímavé setkání, jen protože jedna z postav prošla stejnou ulicí o pár minut dříve. A pokud se naopak mají těsně minout, ať se minou – je to tvůj tah a je tvoje práce v době, kdy jsi na tahu, vytvářet drama.

Totéž platí o cizích postavách. Chceš-li vědět, zda postavy potkají v lese vlkodlaka, nezabývej se dopředu tím, kdy se to stane. Nepřipravuj si pravděpodobnosti náhodných setkání, neplánuj si do svých poznámek vlkodlačí itinerář. Místo toho počkej, až budeš na tahu – a potom zahraj tah Přiveď někoho na scénu. Nebo využij některé z odpovědí v tahu Odhad situace, abys postavám vlkodlaka představil.