Příručka Pána jeskyně

Z Svět Dračáku
Verze z 6. 12. 2020, 10:37, kterou vytvořil Markyparky (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání

Tahle kapitola je určená především PJ. I pokud ale ve vaší skupině nejsi PJ, neboj se ji přečíst. Dozvíš se v ní něco o pozadí hry, kterou společně hrajeme, pomůže ti pochopit, proč tvůj PJ dělá při hře to, co dělá - a třeba tě i zláká, abys ty sám zkusil někdy být PJ. Existuje mnoho způsobů, kterým se dá vést hra na hrdiny. Vincent Baker pro svou hru ApocalypseWorld vymyslel jeden specifický a z jeho hry se rázem stal celosvětový hit. Dovolil jsem si propůjčit si ho a mírně jej upravit pro Svět dračáku. Ty se jej v následujících odstavcích naučíš.

Rozdělení rolí u stolu

Svět dračáků používá na první pohled klasické rozdělení rolí u stolu:

- většina spoluhráčů se ujme role jednoho z protagonistů příběhu, hrdiny, a při hře s ním pak zažívá různá dobrodružství, rozhoduje o tom, co bude dělat a kam by se jeho příběh měl odvíjet. - jeden z hráčů - další text bude předpokládat, že jsi to ty - zastává roli Pána Jeskyně, neboli PJ. Jako PJ budeš pro ostatní připravovat zápletky, zprostředkovávat jim reakce okolního světa a jeho obyvatel.

Tím ale podobnost s klasickými hrami končí. Ve Světě dračáku platí i pro tebe, jako PJe, nejrůznější pravidla, která ti na jednu stranu pomohou hru vést a fungují jako zdroj inspirace, na druhou stranu ti dají určité limity a omezení v tom, jaké překážky můžeš před hráče stavět a kdy to můžeš dělat.

Hráči a hrdinové

Z úvodní kapitoly už víš, že dokud jsou hráči se svými hrdiny na tahu, hra je jejich v rukou. Co tedy mohou dělat?

Mohou ve Světě dračáku popisovat a určovat:

  • co jejich postavy dělají
  • jaký má jejich akce dopad na neživý okolní svět
  • a nebrání-li jim v tom nějaká zvláštní okolnost, mohou popisovat i to, jak na jejich akci zareagují bezejmenné cizí postavy a bytosti.

Při tom se samozřejmě řídí zlatými, stříbrnými a bronzovými pravidly, takže občas berou do ruky kostky a často jim tahy, které zahrají, nějak vymezí, co vlastně mají popisovat a kam se bude příběh odehrávat. Je-li na tahu hráč hrdiny, tvoje role spočívá zejména v tom, že pomáháš hráčům s aplikací zlatého, stříbrného a bronzového pravidla (tedy např. hlídáš, zda nespustili nějaký tah, případně jim pomáháš vyjasnit jaký), případně doplňuješ hráčům představu o podobě situace v herním světě, aby všichni byli na jedné vlně a rozuměli stejně tomu, co se ve hře děje.

Pán jeskyně

Jakmile se dostaneš na tah ty, můžeš hráčům popisovat: - co dělá či jak reaguje okolní svět - co dělají či jak reagují ostatní bytosti (bez ohledu na jejich význam) - a případně určit, co hrdinům hrozí, či co se jim stalo.

Jen jedna jediná věc ti bude zapovězena. Nikdy nebudeš moct hrát za některého z hrdinů. Můžeš popsat, co se mu stalo, můžeš dokonce převzít nad postavou kontrolu, např. skrze mocné kouzlo, ale hraní, a tedy dělání vědomých rozhodnutí za hrdinu, to je vždy doménou pouze hráčů.

Jak hru vést, aby to bylo zábavné, zajímavé a zároveň to nebylo zatěžující, ti vysvětlí agenda, principy a tahy, popsané dále.