Změny

Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání

Příručka Pána jeskyně

Přidáno 1 533 bajtů, 15. 9. 2019, 08:00
Předstírej, že je to herní svět, který si žádá tvůj tah.
Vlastně nijak. Reakce herního světa je vždy daná pravidly, ne naopak. Ale ty předstírej, že se to děje. Ať už přemýšlíš, jaký tah bys mohl odehrát, nebo ti výsledek nějakého tahu něco předepsal, zamysli se nad situací v herním světě a vyber si takový, pro který najdeš uvěřitelné a a zároveň zajímavé vysvětlení. A ten pak použij, namísto toho abys hráčům říkal, co přesně jsi táhl.
'''''Příklad: ''' Hrdina se snažil utéct pronásledovatelům, jeho hod byl 5 a má POTÍŽE. Pravidla tedy říkají, že pronásledovatelé hráče dohnali a ty jsi na tahu. Vezmi si slovo. Ale neříkej hráči "Dohnali tě, protože jsi hodil pět." Řekni mu, "Dohnali tě, protože utíkají rychleji," nebo "Dohnali tě, protože jsi odbočil do slepé chodby," nebo "Dohnali tě, protože jsi uklouzl v blátě."''  '''''Příklad: ''' Hrdinové při své cestě horami překonávají rozvodněnou řekou. Jeden z hráčů má při překonávání POTÍŽE a ty jsi na tahu. Určitě dává smysl v takové situaci proti němu zahrát tah "UNAVÍM tě," ale hráči u stolu místo toho řekneš: "Když jsi byl uprostřed řeky, zachytil tě vír vracejícího se proudu a dostat se z něj tě vysílilo." Kdyby ses místo toho rozhodl hrát tah "Oddělím tě od ostatních", pak zase budeš u stolu odvyprávíš: "Silný proud řeky tě shrnul a unáší tě pryč od svých přátel." '' Toto pravidlo je ve hře přítomno hned ze tří důvodů.* Jednak pomáhá u stolu vytvářet iluzi toho, že je to herní svět, co se na pozadí hry hýbe a ovlivňuje konání hrdinů a hrdinové zase ovlivňují jej. Tím, že při hře hovoříte víc o událostech v herním světě, než o výsledcích tahů, dáváte vašemu hernímu světu život.* Umožňuje odložit přemýšlení o tom, co se děje "mimo záběr" až do okamžiku, kdy daná událost vstoupí do příběhu a teprve poté najít takový výklad událostí v herním světě, který je pro pokračování příběhu zajímavý. Pokud je * Nakonec dává PJ možnost do jednoho vyhodnocení shrnout všechny mechanické faktory, které hru ovlivní. Například když mají POTÍŽE dva hrdinové naráz, může je shrnout do jedné události, která se stane oběma. Pokud se PJ sejde víc důvodů proč by měl táhnout proti hrdinovi v jediném okamžiku, může vymyslet takovou událost herního světa, která je vysvětlí všechny naráz. A nakonec - pokud například tvrdost či druh hraného tahu ovlivňuje stav hodin příslušné hrozby, nebo její otázka "Co je v sázce?", PJ může opět přizpůsobit výklad událostí herního světa tomu, co mu vychází z mechaniky hry. Důležité ale je, že tohle pravidlo nikdy nesmí sloužit jako výmluva k zakrývání toho, že PJ ve skutečnosti herní systém obchází a hru diriguje sám, směrem, který si předem připravil a bez ohledu na výsledky pravidel.
=== Herní mechaniku zmiňuj tam, kde je to nutné. ===

Navigační menu